lördag 10 april 2010

10 april: Tokstolligt om reklam

I veckan som gick tog jag i en interpellationsdebatt i tisdags upp frågan om reklamskatten på annonser. Jag är av den åsikten att den av konkurrensskäl bort avvecklas för länge sedan, det är orimligt att ha denna typ av skatt på god journalistik när skatten inte finns kvar på vanlig direktreklam eller TV- eller internetreklam.
Här borde regeringen göra något - åtminstone för dagspress. Nu är det en orimlig skatt bara på god journalistik.
Huvudargumentet mot skatten är och förblir dock ett annat, nämligen att vi inte skall ha riktade skatter mot det fria ordet, det må vara pappersskatter, reklamskatter, distributionsskatter eller vad som tänkas kan, tänkas användas i ofärdstider. Moms är alltså ok - men inga specialskatter. Jag vet att inte ens TU driver frågan från tryckfrihetsrättslig aspekt men jag anser att det är viktigaste argumentet mot denna tokskatt.

När jag ändå är inne på tokerier har jag uppmärksammat en motion av Thomas Bodström som är så stollig att den är helt osannolik. Läs den nedan! Redan det förhållandet att Bodström vill ingripa mot reklamen är tokigt nog, men att han sedan vill lägga den när få eller ingen ser på TV är ju så stolligt att man undrar vem som kan ha kommit på en sådan idé? Gamle kulturministern Bengt Göransson (s) måste ju slita sitt (vackra) hår när han läser slikt. Det är ju som att samla alla annonser i en dagstidning längst bak för att ingen skall läsa dem. Vilken annonsör vill då annonsera?
Bodström är aktiv så det skvätter om det, med omdömeslös så man baxnar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar