söndag 11 april 2010

11 april: Trängselavgifter (forts.)

Nu skall också Göteborg införa trängselavgifter.
Och på tur står Arlanda - 100 kr/tur dit skall det kosta.

I det förra fallet handlar det rakt av om en finansiering av andra vägprojekt, i det senare att minska biltrafiken av luftvårdsskäl - så att inte flygandet begränsas.
Ursäkta mig - men detta är en utveckling som jag redan kring 2002 varnade för, Annika Billström (s) för att ordna mp-stöd till mininistären Persson (s) gick med på biltullar in till Stockholm.
Det kommer att bli en ny skatt, en ny finansieringskälla, så illa genomtänkt som detta är.
Fortfarande finns det massor som tycker att denna skatt fungerar väl, särskilt alla bosatta krings Stureplan. Men det finns snart inte en direktör, företagare eller andra tjänstemän eller arbetare som själva betalar skatten, det är några få kommunal- och statsanställda som inte lyckats "kompensera" för denna statliga pålaga, sjuksköterskor, kvinnliga förskollärare, andra lärare etceta - fördelningspolitiskt har denna "reform" fungerat exakt som jag förutsade: Den drabbar bara fattigt folk.

Samma sak kommer det att bli med Arlanda-avgiften.
Nej, skall man drabba rätttvist måste man beskatta bränslet och se till att de som får bilkörning mer eller mindre gratis förmånsbeskattas ordentligt, med marginalskatt (som i och för sig borde vara lägre än dagens upp till 56 procent).
Miljöpartiet lurar skjortan av sig själva: Vad de nu har åstadkommit är en skatt som de själva kallar trängselskatt men som blivit en ny finansieringskälla för nya satsningar på vägar.
Hur kan Maria Wetterstrand stå bakom denna jättelika finansieringskälla till vägbyggnationer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar