lördag 24 april 2010

24 april: En sak jag erinrar mig - aktuell 1986

Apropå Tobissons memorarer:
En sak går han förbi där jag själv vet vad som hände, det kan kanske vara värt att berätta så här nära 24 år senare.
Det gäller vad som hände vid Ulf Adelsohns avgång som moderat partiledare i juni 1986. Det fick jag - som då var ledareskribent på SvD- reda på i förväg; jag skrev en artikel om det: I morgon avgår Ulf Adelsohn.
Den artikeln väckte sensation på SvD förstås - men mer indignation och bryderi: dåvarande redaktionschefen vägrade ta in den, nattchefen stödde honom, även chefredaktören vägrade "eftersom den skulle kunna medföra att beslutet omprövades".

Jag namnger inte vilka det handlade om, det var länge sedan.
Jag fick besked: Endast om jag kunde få någon att med namn stå för en bekräftelse att avgången skulle inträffa, skulle min artikel publiceras.
Det var svårt, sade jag, men jag ringde dels Lars Tobisson som sade sig inte vilja säga något alls, dels Adelsohns dåvarande pressekreterare, båda vägrade uttala sig, varken bekräfta eller dementera.
SvD tog inte in den skrivna och korrekta artikeln.

Den borde enligt min mening ha hamnat först på sidan 1.
Därför - kan jag nu avslöja - var Expressen ensam om nyheten dagen därpå om oppositionsledaren Ulf Adelsohns avgång.
Jag visste att det var sant. Expressens chefredaktör Bo Strömstedt trodde mig utan att fråga efter min källa, han förstod att jag visste men inte kunde - och jag kan inte - avslöja min källa.
Om det hela skriver Ulf Adelsohn i sina memoarer, att någon hade "läckt till SvD:s Gunnar Andrén men tidningen skrev ingenting". Korrekt.
Det var en av anledningarna - den mer avgörande var meningsskiljaktigheter om vad en ledarsida är och vad man skall tycka och framför allt inte trycka mellan mig och den kommande chefredaktören Hans L Zetterberg där jag tog konsekvenserna att liberala tankegångar skulle sorteras bort - till att jag kom att lämna SvD. Partipolitiska hänsynstaganden gick före god journalistik.
- - - -
Det är förresten inte mitt enda större scoop: Jag var också ensam om Olle Wästbergs avgång - eller snarare avsked - som chefredaktör för Expressen.
Sveriges Radio presenterade nyheten som sin men först hade en god vän till mig på Eko-redaktionen ringt mig för att kontrollera sanningshalten på den nyhetssajt (motsvarande dagens bloggar) som jag hade på tidningen NU från 1994.
Expressen vägrade kommentera, jag bekräftade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar