onsdag 28 april 2010

27 april: Förbundsstyrelsen möts

När vi hade förbundsmöte den 17 april blev jag åter ersättare i styrelsen. Nu är det första arbetsmötet under ledning av Maria Wallhager, ordf, Nina Lundström, första vice ordförande, Martin Andreasson, arvbetsutskottsordförande, och Per Hammar, ny förbundsombudsman.
Vi diskuterar ingående bostadspolitiken efter förbundsmötet om denna den 21 mars, vidare integrationspolitiken och trafikpolitiken.
Mitt eget program, Jobbprogrammet, är inte färdigt, men jag skäms inte: Det är, vågar jag säga, det svåraste av alla. Jag ser att Sven-Otto Littorin vill lösa problemet bland annat med att ställa högre krav på de arbetssökande. Det är kanske en lösning i vissa fall, men mitt och folkpartiets arbete har ett annat fokus: Fler företagare, fler företag. Vad skall man söka när inga jobb finns?
Min utgångspunkt är att det aldrig saknas arbete, arbetet tar i själva verket aldrig slut. Däremot är det ont om bra idéer. Här skiljer vi liberaler oss nog från både socialdemokrater, som alltid är inställda på att man skall ta ett jobb, att sådana finns att förmedla, och moderaterna, som utgår från att företagarna alltid fixar jobb.
Men i det samhälle som nu växer fram, tjänstesamhället, blir det allt fler som inte vill ha anställda men jobba.
Ja, om detta finns anledning att diskutera mer framöver.
Jag tar också upp en annan sak: Hur står det till med våra kandidaters vandel? Har de deklarerat, gjort konkurs, inte betalt alla räkningar, slagit tjänstemän eller suttit i fängelse? Detta kommer journalister, som bryr sig mer om formalia än åsikter (om det är andras än de egna) numera, att granska.
Så det är lika bra att vi gör det själva.
Per Hammar får uppdrag att fundera kring vad vi skall göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar