torsdag 29 april 2010

29 april: Kan man vinna val på att lova?

Hur vinner man val?
Jo, genom att inge förtroende. För framtiden.
Då är det bra att åtnjuta förtroende, som man bygger upp.
Men kan man vinna val på att lova, lova, lova?
Jag skall gärna medge att jag inte är en lovande politiker. Senast igår på Handelskammarens Stockholmsmöte fann jag mig nödsakad att notera att jag inte kunde lova lika mycket som kollegorna.
Just nu är socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet inne i en period där de lovar enorma satsningar överallt. Det som hände under onsdagen var att baksidan av alla dessa löften blev uppenbar.
Som statsministerkandidat undrar jag om detta är rätt väg för Mona Sahlin, jag tror det inte. Jag skulle i hennes roll varit mycket mer statsmannamässig: Inte lova kronor och ören, skatter upp och ner, nöjt mig med riktningen i förhållande till regeringen. Detta kan inte sluta väl för socialdemokraterna - men banar väg för miljöpartiet.
Den väg Mona Sahlin, kanske under intryck av Bo Krogvig i andra tider, är att spela det politiska spelet på mediernas villkor. Jag vågar säga efter många år i både politik- och mediebranschen:
Det leder sällan till ett bra resultat.
Man kan inte vinna val på att lova mest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar