lördag 1 maj 2010

30 april: På intervju

Klockan är 14 - och jag får besök av elever från Nacka Mediagymnasium, Robin Eklund (han som råkade blunda när jag blixtrade) och Niklas Svensk. De går första året på sitt gymnasium.
Det är nog jubileum tänker jag: 100:e intervjun (i år).

Av sådana går det nämligen tretton på dussinet.
Dessa två ambitiösa elever har fått uppslaget att intervjua en politiker - av sin lärare. Det är ett originellt grepp: Det tänks säkerligen bara någon miljon gånger/år av lärare runt om i Sverige. Föremålen är 349, den fråga finns inte som vi inte skall ha svar på.
Nu är dagens frågor fem:
1. Vad är viktigast för folkpartiet?
2. Vilken är den viktigaste frågan ni kommer att driva i årets valrörelse?
3. Hur anser du att elever skall bedömas i skolan?
4. Varför tog ni bort det gymnasiala medieprogrammet?
5. Hur ser utvecklingen på medieområdet ut?
Bra frågor. Inte lätta att svara på. Det blir långa svar. lite diskussion, tyvärr hade den lilla inspelningsapparaten som Robin och Niklas hade med sig inget batteri - sådant måste riktiga journalister kolla i förväg! - varför det inte blev någon ljudupptagning.
Jag svarar så gott jag kan, det hela tar sex kvartar. Men jag tror att jag rätat ut några frågetecken.
Svaret på första frågan är Frihet, Ansvar, Tolerans. Samt att det inte finns någon enskild fråga som är viktigast för det liberala partiet utan att det handlar om att han en politik för Sverige som är bra. Det är målet, inte att bli störst och vackrast bland andra partier. Sverige är viktigare än folkpartiet.
Den andra frågan är lättare att besvara - frihetsfrågor. Konkret betyder det bildnings- och skolfrågor, energi, miljö och ekonomisk trygghet byggd på ekonomisk tillväxt i ett samhälle där jämlikhet men även internationell solidaritet är viktiga frågor.
Den tredje frågan får svaret efter varje elevs förutsättningar. Jag talar om att man aldrig kan få exakt rätta betyg eller att det finns ett betygssystem som är rättvisare än alla andra. Själv hade jag ett system med A, a, AB, Ba, B, BC, C och D. Jag har haft alla dessa betyg, dock inte samtidigt och inte i välskrivning.
Fanns det ämnet? Jajamen, jag fick BC och måste gå extrakurs för en lärare i teckning som vi kallade Stolla-Sixten. Jag tror inte att han var engagerade i välskrivning i allmänhet och min skrivstil i synnerhet.
På fjärde frågan är svaret vet inte. Nej, det är bara att medge - kanske har det att göra med arbetsmarknadssituationen för journalister?
På sista frågan är svaret att jag tror att tryckta medier kommer att bestå, Gutenberg är uthållig. Men problemet är hur man skall ta betalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar