torsdag 13 maj 2010

13 maj: En obegriplig politisk förvandling

Jag funderar över hur Sverigedemokraten i Norrköping Markus Wiechels världsbild har vuxit fram? Wiechel är numera en framträdande företrädare för främlingsfienlighet - men säger sig hata rasism, ja, han har inte hittat något av detta hos sverigedemokraterna enligt hans egen hemsida, vilket möjligen säger något om Wiechels förmåga att hantera åsikter hos sig själv och andra.
Men ännu mer underligt är att Wiechel är så starkt för att visa ut människor från Sverige. Han har nämligen en mångårig bakgrund som från Sverige utflyttad svensk till USA-staten Missouri bakom sig, ja, han är graduerad därifrån.
Vad såg han i USA? Blundade han? Ja, så måste det ju ha varit.
Blev han som svensk invandrare därborta hotad med att bli utkörd, hemkörd?
Jag vet inte, det finns i alla fall inte ett spår av antydan om att USA-staten skulle bemött honom på detta sätt.
Det är tur att Markus Wiechel är svensk och inte amerikan. För om han varit det, hade han - med de åsikter han nu torgför i Sverige - behövt utvisa sig själv från USA.
Men där blev han uppenbart väl mottagen.
Förstår Markus Wiechel hur han själv behandlats och hur han, mot allt som står i Bibeln, vill behandla andra?
Det är tur att östgötarna kan rösta på Karin Granbom Ellison (fp).
Hon gillar människor och har tankegångar som hänger ihop.

1 kommentar:

  1. Intressant att jag sprang på det här inlägget. Synd bara att det var så sent, men bättre sent än aldrig. Jag trivdes mycket bra i USA under mina sista år där. Jag behandlades mycket bra, vilket jag uppskattar.

    Du Gunnar, borde som riksdagsledamot veta att det är en stor skillnad mellan USA och Sverige. Både historiskt och politiskt. Jag var aktiv demokrat i USA, och skulle jag bo där än idag skulle jag fortfarande vara det. Oavsett hos vilket parti ens sympatier ligger är det viktigt att tänka på alla länders rätt till egna politiska beslut.

    Med tanke på hur jag var som invandrare ser jag inte varför något i mitt engagemang eller partival är motsägelsefullt. Inte heller ser jag varför jag med vår politik inte skulle få vara kvar i USA.

    Det är tråkigt att du, Gunnar, väljer att grovt förtala mig genom att påstå att jag är en "framträdande företrädare för främlingsfientlighet". Var har du fått det ifrån?

    Mvh,
    Markus Wiechel

    SvaraRadera