måndag 17 maj 2010

17 maj: Vad jag vet om sfi-forskning

Jag har just svarat på utmärkta frågor från jorunaliststudenten Agnes Henriksson (kanske stavar hon med c?) i anslutning till en enkät från Journalisthögskolan i Göteborg om vad jag kan och vet om forksning om SFI, särskilt det kommande förslaget om bonus vid studier i svenska.
Riksdagen behandlar den frågan på fredag. Folkpartiet företräds av Eva Flyborg.
Uppriktigt sagt:
Jag mindes svagt att jag hade svarat på enkäten.
Svarsfrekvensen hade tydligen varit mycket god, ungfär hälften av riksdagsledamöterna hade efter påtryckningar svarat.
- Dåligt, tyckte JMG-eleverna.
- Jättebra, tycker jag.
För det är inte lätt att hinna svara på alla enkäter, det kommer massor.
Och hur hinna även om man vet något om frågan?
Alla enkätfrågare blir ju ledsna om man inte svarar på just deras frågor och tror att det beror på ignorans - så är det inte. Tidsbrist, är svaret.
Om SFI vet jag dock en del, mindre om forskningen, men jag har varit på en rad SFI-skolor och lärt mig. Man skaffar sig erfarenheter, jag brukar säga att som riksagsledmaot är jag under ständig utbildning.
Det var de kunskaperna jag utnyttjade nu - och hoppas att ledamöterna i utbildnings- och arbetsmarknadsutskotten vet än mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar