söndag 2 maj 2010

2 maj: Orientering - liten Moskvarapport

Dagen börjar med orientering - hos AOK, Auraklubbens OrineringsKlubb, i Vaxmora. Det ligger i Sollentuna kommun för dem som inte är världsbäst på geografi. Soligt men en smula kallt ännu.
Jag är ingen skicklig stig- eller spårfinnare - och väljer därför att cykla hem. Ganska mycket motvind. Passerar Bilprovningen i Sollentuna - varför har man inte öppet längre? Verkar planhushållningmässigt.
Min syster Ulla - som nyligen varit i både Jerevan och Moskva (i jobbet) - är hemma och jag får kaffe där när jag passerar Djursholm. Vi talar om Sveriges Moskva-ambassadör Tomas Bertelman som vi både känner fast vi inte vet om det - ett mycket bra sändebud,
Senast träffade jag Tomas i riksdagen. Ett polskt arrangemang. Då var även Conrad Pokorny, företagare i Uppsala, med, dessförinnan var det i slutet av 2006 i Warszawa - och tidigare på lasarettet i Borås när vi båda gick på Halib, Högre Allmänna Läroverket i Borås.
En av lärarna hette Lars Sundin, blivande - nu f.d. - riksdagsledamot (fp).
Jag erinrar mig i sammanhanget också två alltför tidigt bortgångna klasskamraten, professor Bengt Turner, och Johan Zethreaus, under en följd av år bosatt i England. Varför? måste jag fråga, knappt mer än 60 fyllda.
Bra cykeltur i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar