söndag 2 maj 2010

30 april: Valborgsmässokväll


Förra året minns jag väl: Jag var Valborgsmässotalare. Så här såg det ut, jag läste dikt och fick blommor.
I år är det - platsen är densamma, Svanholmsparken i Stocksund - Inger Ruin, gift med också närvarande professorn i statskunskap Olof, tillika fullmäktigeledamot (s), som talar. Också hon läser till slut en dikt, av Harriet Löwenhielm.
Var det inte Hjalmar Gullberg jag valde? Måste kolla!
Valborgsmässofirandet i Svanholmsparken är sig likt: Mycket folk, jag ser i mängden både förre utrikesministern Jan Eliasson med hustru, Nobelprisöversättaren Karin Löfdahl, juristen Anna-Karin Kleberg med make Olof, tidigare chefredaktör för Västerbottens-Kuriren, direktören Benkt Lindström, riksdagsmannen Björn Hamilton, förra skolkökslärarinnan Margareta Larsson med sin make Sven-Olof, "tornarkitekten", förre presidenten i Svea Hovrätt Johan Hirschfeldt med maka Ingar Beckman-Hirschfeldt, våra grannar Eva och Thomas Neckmar (åt ena hållet) och Eva och Wilhelm Hedenstierna (åt det andra) plus några hundra till som kommit.
Ett extra omnämnande först måste Sofia kyrkokör ha, med Ingemar Bodén i spetsen, de sjunger varje Valborgsmäss i Svanholmsparken, vi alla sjunger med i Vintern ra och några andra låtar som vi kan utantill (kan dagens ungdomar dessa välbekanta vårsånger?).
Det andra omnämnandet går till Villaägareföreningens Pelle Gustafsson - känd facklig ledare på SAS - som oförtrutet tar på sig ett jättearbete för att få en trevlig tradition att leva vidare.
Brasan värmer. Snart är det Sköna maj. Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar