söndag 13 juni 2010

12 juni: Goda vänner i Sollebrunn

Riksdagsledamöterna Gunnar Andrén och Anita Brodén flankerar fullmäktige- och kommunstyrelseledamöterna Kristina Grapenholm, Alingsås, och Lill Jansson, Lerum. Foto: Ulrik Hammar, Trollhättan

Det är tredje året i rad som jag sommartalar - eller kanske mer pratar - hos Anita Brodén i Bjerke strax söder om Sollebrunn. Anita Brodén, Sollebrunn, arrangerar nu nu för åttonde året i rad ett sommarmöte med deltagare från inte bara Alingsås utan många andra kommuner.
Vid mötet presenterade jag de viktigaste delarna i det som skett under den gångna mandatperioden, och uppehöll mig särskilt vid att Sverige gått igenom den mycket svåra ekonomiska krisen med goda statsfinanser och förhållandevis god sysselsättning.

- Särskilt roligt är ju att kunna notera att Saab alls inte är nedlagt som var ett överhängande hot för ett år sedan, utan nu ser fram mot mycket goda tider – jo, jag kör själv Saab och överväger att köpa en nyare vid tillfälle.
- Men visst finns det problem – alltför många unga saknar jobb, men vi kan också se att det finns inget så viktigt för att få jobb eller bli företagare som bra utbildning.
Vid mötet presenterade också Anita Brodén en rapport om sina insatser under senaste året i riksdagen.
Anförandet följdes av en lång och omfattande diskussion.
Som tack för anförandet fick jag Andrén en gåva i form av en get som ges till en ung flicka eller pojke via ActionAid i byn Kariwa i södra Mocambique.
- En mycket fin solidaritetsgåva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar