måndag 14 juni 2010

13 juni: Jörgen Johansson (c) död


Sent denna söndagskväll, som varit ömsom vacker, ömsom regnig, nås jag av meddelandet att riksdagskollegan Jörgen Johansson (c) i Arboga - en stad som jag ju passerade så sent som i går och då tänkte på just Jörgen som jag visste var svårt sjuk - gått bort.
Det är mycket tråkigt och mina tankar går omgående till hans hustru som jag nu träffat några gånger under Jörgens sjukdom och som då varit Jörgen till hjälp i riksdagen.
För kort tid sedan hade jag det plågsamma upppdraget att meddela vår riksdagsgrupp att centerkollegan drabbats av nya fysiska motgångar som skulle komma att visa sig vara svårbehandlade. Det visade sig nu att Jörgen, som jag haft så mycket att göra med de senaste åtta åren, fick en ännu kortare tid till på jorden än vad många nog fruktat när han i mitten av maj fick läkarbesked om att den cancer han drabbats av spridit sig.
Före sin tid som riksdagsledamot och ledamot i skatteutskottet, var Jörgen under lång tid framför allt landstingsråd (c) i Västmanland men långt dessförinnan en av alla dessa centerpartister som skolats i föreningsrörelse och ungdomsförbund, i kommunalpolitiken och i sitt parti. Långväga arbete och högt förtroende, sådant som medierna inte kan skapa och inte bryta ned, präglade Jörgen Johansson.
Nu finns han inte mer. Jag kommer att minnas Jörgen Johansson (1947-2010) med värme och respekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar