lördag 19 juni 2010

19 juni: Rekordhyckleriet (DN)

Jag anser att Dagens Nyheter som helhet är en utmärkt tidning - jag avser fortsätta att vara prenumerant.
Men just därför anser jag samtidigt att det finns alla skäl i världen att reagera mot den form av åsiktspoliser som DN.Kultur ger företräde samtidigt som tidningen - och i dag alldeles särskilt kulturavdelningen - slår rekord i hyckleri.
Någon - ej DN:s kulturredaktion dock - minns kanske hur DN.Kultur i går berättade i indignerad form om en undersökning som visade att Majoriteten är trött på bröllopshetsen (i medierna).

Hela DN-anslaget andades förakt mot inte bara monarkin utan mot medierna som berättar om saker som läsarna tros inte bry sig om eller i alla fall inte bort bry sig om.
Det är helt i sin ordning att förfäkta sin åsikter.
Kritik är viktig,kritiskt tänkande är viktigt.
Där alla tänka lika, har jag ofta sagt, blir inte mycket tänkt.

Men idag ägnar DN förstasidan åt bröllopet, hela ledarsidan, har berett en annonsör Ja-plats på tredjesidan, ägnar en stor kolumn på fjärdesidan åt bröllopsbestyr, har sedan råkat placera en helsides HM-annons med rent komersiell reklam för någon slags bröllopsklänning (HM har dessutom i annonsen fått med emblemet att företaget är Kungl. Hovleveratör!) omedlbart därefter varpå följer fyra (!) hela redaktionella helsidor om bröllopet, vad som hittills varit och vad som komma skall denna lördag den 19 juni.
Vilken satsning?
Jag måste nog gå ut i trädgården ett tag och klippa egna gräser för att orka igenom allt.
Rätt eller fel med sådan journalistik? Svasseri?

Man kan ha olika meningar om det, jag tänker inte vara åsiktspolis trots att jag nöjde mig med att läsa ledaren.

Men så kommer man till kulturavdelningen.
Nästan hela första uppslaget ägnas bröllopet - har man tänkt sig att någon som skall läsa det? Ny opera över bröllopet skall det bli, en intressant artikel av den alltid kunnig Marcus Boldeman. Sedan blir det lättsamma, Carolas framträdanden ägnas tre spalter och - som om DN och dess kulturavdelning skulle sväva ideologiskt fritt från alla trötta bröllopskonsumenter - en verkligt konsumentinriktad artikel om allt vad som går på TV, ja, jag kan inte räkna dem alla, skulle väl Lina Sandell Berg sagt om TV-tiderna och artisterna som får plats.

Slut därmed, skulle man tro.
Men icke!
Boklördag DN ägnas Bröllop med Bröllopsbesvär x 4 i litteraturen, fyra rescensioner, jag får tillstå att jag läser även dem.


Har jag blivit monarkist?
Nej, det är lika fel som alltid med ärvda ämbeten.

Men det är svårare att bekämpa Åsiktspoliser med Moral än Åsiktshycklare utan Moral - eller kanske har de, utan att förstå, kombinerat sina polisiära ambitioner med illa dold Omoral?
Uppriktigt sagt:
På en punkt skiljer jag mig från DN.Kultur.
Jag försöker leva som jag lär.
Nej, jag vet att man inte får skriva så här om fina kulturskribenter. Men hyckleri är hyckleri om än i stora upplagor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar