onsdag 2 juni 2010

2 juni: Europa i riksdagen

I dag var det Europadebatt i riksdagen, med bland andra Birgitta Ohlsson (fp). Jag deltog i Fredrik Malms frånvaro och återkommer med mer synpunkter som jag hade.
Jag började så här:


Fru Talman
Fru Statsråd
Ärade ledamöter

Finns Europa i Sverige?

I syfte att utröna detta – och som inspiration till denna debatt om den Europeiska Unionen 2009 inkl det svenska ordförandeskapet – valde jag att åka till Kista i går eftermiddag, ett mycket internationellt centrum, där språken är många, människorna ofta komna från andra delar av världen utanför Sverige.
Jag valde – i konkurrens med grekisk, italiensk, spansk, libanesisk, thailändsk och många andra länders matkultuir något så andefattigt som svensk husmankost, lagad och serverad över disk av en försäljare vars idiom osvikligt avslöjade att han hade annat modersmål än det vi talar i Sveriges riksdag.

Jag tror det är typiskt – vi i denna något solfattiga del av Europa är på väg att bli mer av europeer och världsmedborgare än vi kanske själva förstår.

Och jag tror att valet 2009 till Europaparlamentet var en vattendelare. För första gången var det inte ja eller nej till Europa som stod i förgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar