lördag 5 juni 2010

3 juni: Alliansgruppen EU-nämnd

Så hastar jag iväg till Alliansgruppens EU-nämnd, som naturligt nog leds av Anna Kinberg Batra (m), ordförande i EU-nämnden. Utöver ledamöter (m) + (fp) finns politiska tjänsteman från alla fyra partierna utom folkpartiet samt dessutom företrädare för statsrådsberedningen.
Det behövs - för det handlar om mycket vetande som vi som vanliga människor inte har, dels vilka frågor som diskuteras på olika EU-möten i Bryssel, dels vilka ståndpunkter Sverige intar.
På EU-nämndsmötet går vi igenom hela dagordningen och på några punkter blir det diskussioner.
Jag känner mig okunnig vad gäller Sveriges position vad gäller romernas situation i Europa och måste ta reda på mer inför morgondagen. Sedan diskuterar vi - på mitt initiativ - vad EU skall göra, och inte göra: Jag hävdar att de rådsslutssatser som en arbetsgrupp kommit fram till om konsumtion/överintag av salt visserligen är korrekta, men hör hemma i WHO, inte EU.
Denna min uppfattning skall jag - kommer vi överens om - lyfta vid morgondagens möte.
Mycket diskussion blir det också om Sveriges position när det gäller EU-kommissionens önskan att få se ländernas budgetar före de presenteras i parlamenten. Det säger jag och alla andra nej till.
Men vi beslutar avvakta vad finansministern har att säga om saken - kanske har nya fakta tillkommit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar