fredag 16 juli 2010

16 juli: Möjligheternas land

Jag har just köpt och delvis - ännu inte helt - läst Mona Sahlins bok med ovannämnda rubrik.
Den kom till bokhandeln igår och var prissatt till 270 kr, i dag när jag köpte den kostade boken 170 kr.
Det verkar vara en konstig prissättning.
Jag tror Möjligheternas land - fast det jag ännu läst är väldigt partipolitiskt i sak- och dessutom alltför grälorienterat - är värd åtminstone 200 kr.

Men frågan är: Skall man skriva en bok på det sättet som sker i avsnittet Hur skapas jobb?
Det sker där i punktform, det blir så uppenbart att manuskriptet är ett tal som författaren hållit vid tillfälle och som hon kanske inte heller själv skrivit från början.

Men jag återkommer med en med komplett recension, att skriva böcker är - och som Mona Sahlin säger att "få tala till punkt" - viktigt.
Mona Sahlins bok är på 288 sidor.
Tills vidare rekommenderar jag Bengt Göranssons (s) senaste bok, en resonerande ganska liten bok till både format och omfång men desto större till innehållet. Där resoneras om kulturen, politiken och livet, om politikerna, kulturdebatten och mötesrummen och samhällsutvecklingens och de enskildas villkor, och inte minst politikens gränser - och vikten att deltaga i det offentliga samtalet.
Bengt Göranssons bok - Tankar om politik - kostade 185 kr när den kom i slutet av maj, den var i dag inte nedsatt i pris och håller nog utan realisation över tiden.
Dessutom håller jag på och läser en bok av Per Ahlmark, Sveket mot kusterna. Den är superaktuell, jag köpte den dock på ett antikvariat i Umeå eftersom den är utgiven redan i mars. Inte ir år men väl 1971.
Numera kostar boken 75 kr och portot var nästan lika högt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar