söndag 25 juli 2010

24 juli: Lena Sommestad (s) på krigsstigen

Vad gör man om man har lite att komma med men vill höras?
Man tar till så det skriker.
Deet är precis vad Lena Sommestad, professor och riksdagskandidat (s), gör i Dagens Nyheter (ob lib) i dag.
Hennes artikel, som gör gällande att regeringen i allmänhet och statsminister Fredrik Reinfeldt i synnerhet, ägnat en stor del av våren att förmå EU-kommissionen att ändra reglerna för beräkningen av fattigdom.
Jag skall ärligt medge att jag inte ens hört talas om frågan under hela våren i EU-nämnden. Jag undrar om ens statsministern är bekant med saken i någon djupare mening?
Vad Sommestad angriper är att Sverige tydligen likt flera - ett flertal - av EU-länderna vill ha en nationell definition, EU-kommissionen vill ha en överstatlig.

Här står jag på den nationella grunden, Sommestad får väl - hon må gärna kalla den vetenskapligt baserad - argumentera för att Bryssel skall bestämma vårt sätt att fastställa fattigdom. Har f.ö. Sommestad varit i de forna Östeuropa och sett något som liknar fattigdom?
Den är enorm, kan jag berätta.
Men hela statistikdiskussionen riskerar att ta bort det verkliga problemet, att alltför många i Sverige saknar både tillgångar och framtidshopp. Det kan man inte åtgärda genom nya statistiska beräkningar utan måste bero på att människor får bättre betalda jobb och personliga tillgångar.
Men det är diskussioner som socialdemokraterna och vänsterpartiet skyr - de är bekymrade över statistiken och att det är för lätt, jag tycker det är för svårt, att bli rik i dagens Sverige.

Kanske blir Lena Sommestad riksdagsledamot den 19 september - om olyckan är framme. Då kan hon ägna sig åt fortsatt statistikgluttande så sysslar vi andra med att kämpa med frågan hur vi lyfter fler människor ur fattigdom och mot en bättre framtid.
Lena Sommestad må vara professsor men är ett bra exempel på hur socialdemokraterna vill att alla skall med men ingen vet vart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar