söndag 11 juli 2010

7 juli: Mentor vid idrottsdebatt


Foto: Jonas Uebel
Jag har den äran att - ombedd av Göran Aspgren - få vara mentor vid dagens idrottsdebatt i Visby. Den går mellan fritids- och kulturborgarrådet i Stockholm Madeleine Sjöstedt (fp) och ordföranden i Stockholms idrottsförbund Peter Larsson, tidigare landstingsråd (s) och på sin nuvarande position efter smått legendariske Lars Liljebäck, Lidingö.
En sund själ i en sund kropp, är mitt tema för dagen.
Första frågan dock: Vem vinner dagens match?
Båda svarar Tyskland vilket ju visar sig vara helt fel.

(Spanien - Tyskland 1-0)
Sedan frågar jag om de bådas egna ungdomssportande.
Madeleine berättar att hon varit med i olika sammanhang hemma i Lidköping, hon nämner också dans vilket är en fin rörelsesport där jag personligen vet att Madde är en fruktansvärt skicklig utövare, jag är full av avund, Peter har efter sina år i Göteborg flyttat till Alingsås där intresset var större än aktiviteten lång.

Sedan kommer frågan om vad man vill.
Båda vill gott och mer. Det står nu 2-2.
Nästa fråga: Skall föräldrarna ta mer ansvar eller är det kommuneras ansvar för anläggningar?
Jag citerar den berömda DN-rubriken Varför är det inte kritat? och erinrar om att när jag var ung, så ankom det på oss ungdomar att också sköta arenen, måstolpar, nät, is och vad det kunde vara.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar