fredag 30 juli 2010

30 juli: Bort med vitlökstullen!

Jag har ju tidigare rapporterat om smugglingen till Strömstad.
Eller närmare bestämt från omvärlden till EU, Europeiska Unionen.
Nu har det fått sitt rättsliga efterspel.

Vid tingsrätten i Uddevalla - har man inget viktigare att syssla med?
En holländsk chaufför har blivit dömd för smuggling.
Av 28 ton vitlök.

In till EU.
Vitlök är en tullbelagd produkt när man för in den i EU.
Det är ju inte klokt.
Och då tänker jag inte på att staten - dvs vi - tydligen höll på att gå miste om en halv miljon kronor. I tull.
EU:s tullpolitik behöver reformeras.
Jag ogillar både vitlök och att det skall vara tull på vitlök för den som vill pracka på oss 500 miljoner EU-medborgare denna produkt.
Om jag blir omvald som riksdagsledamot skall jag motionera om borttagande av vitlökstullen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar