lördag 21 augusti 2010

20 aug: En artikel av en kandidat (fp)

Mathias Sundin (fp), oppositionsråd i Norrköping, har utöver en ambitiös dörrknackningskampanj också valbudskapet att han avser att alltid rösta efter egen åsikt: "I riksdagen röstar de inte efter sina värderingar, de röstar efter partipiskan.
Annars hade vi inte haft någon FRA-lag."
Så skriver han.
Det innebär tydligen att vi har två sorters socialliberaler, vi som tror att vi är goda, tänkande liberaler, sådana liberaler som är lite finare och röstar efter sitt eget huvud.
Jag undrar om det är så, när jag nu läser ytterligare ett inlägg av Sundin om integritet, en fråga där jag tycker vi har varit hyfsat framgångsrika genom att förhindra åtskilligt dumt som socialdemokraterna drev fram 1998-2006 under Thomas Bodströms ledning, där han utmålar mig som osjälvständig person, följande partipiskan.
Jag undrar hur det är i folkpartiet i Norrköping: Röstar alla hur som helst, utan diskussion och kompromissande, i kommunalpolitiken?
Det kanske är så.
Det kanske fungerar bra.
Jag är emellertid orolig för att resultatet på riksnivå inte skulle bli det väljarna har anledning att förvänta sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar