tisdag 3 augusti 2010

3 aug: Pengarna från Vattenfall

En fors i en norrlandsälv - det är natur-tillgångar som enligt min mening hör svenska folket till och inte är till salu
Klicka gärna på bilden. Foto: Gunnar Andrén

Bortsett från att jag är avvisande till försäljning av naturtillgångar - som forsar, älvar och kraft som kommer från dessa - blir jag mycket nöjd när jag hör Jan Björklund denna morgon tydligt deklararerar att om delar av Vattenfall säljs, t.ex. vid en börsintroduktion, skall pengarna användas för att amortera statsskulden.
100 procent rätt - då har vi alla nytta av detta år, efter år.
Jag har förstått att centerpartiets motiv är att skaffa nytt aktiekapital till ett nytt bolag. Men då kan ju Vattenfall lika gärna bilda ett dotterbolag?
En del hinder måste man ta sig över i energipolitiken - men det är bättre med broar än med spångar ... Och man skall alltid ha fast mark under fötterna när man är ute och fiskar, vare sig det gäller lax eller röster
Och skall detta nya bolag ta risker med statens - mina och dina pengar - som inte det bolag som pengarna kom ifrån, Vattefall, kunde tänka sig göra? Men det är ju bara dumt.
Avsikten med centerförslaget må vara gott, mer pengar till förnyelsebar energi. Men det öppnar för allsköns politiska beslut, inte ekonomiskt utan politiskt motiverade. Centerförslaget är lika ogenomtänkt som socialdemokraternas linje att inte göra något alls. Om ett företag verkar på marknaden, och inte har monopol, faktiskt eller politiskt, måste det alltid verka på marknadens villkor.
Socialdemokraternas linje, tydliggjord genom Thomas Östros (s), är ju omöjlig till och med för socialdemokraterna själva att driva: Inte göra någonting.
Det finns många hinder i politiken - liksom naturen. Men det är bättre med broar än spångar. Centern och socialdemokraterna befinner sig mitt på spången ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar