lördag 7 augusti 2010

7 aug: Min tråkiga politik (inte en nyhet!)



En tråkig politikers tråkiga bekännelse:
Inga nyheter från mig.
Bara mer frihet till vanliga människor.








Jag är tråkig. Jag medger det.
Inte en nyhet har jag att komma med på mitt s.k. specialområde, skatter.

Samma förslag, samma inriktning, år efter år.
Tänk så mycket roligare det är att sprätta ut pengar hit och dit!
Jag önskar jag vore roligare, hade mer att komma med.
Men icke. Jag säger samma sak, dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år.
Jag skall berätta hur jag tänker - men för den som läser det vill jag varna: Det är verkligen inte någon rolig läsning.
Hur mycket roligare har inte andra det!
För det är otroligt vad mycket pengar och olika förslag som cirkulerar i skattedebatten - halverad tjänstemoms vill centern och miljöpartiet ha (vips! där försvann 10 miljarder), centern vill ha 75 procent skatteavdrag för alla som är över 75 år på hushållsnära tjänster, centern vill utvidga avdraget till att gälla hundpassning, socialdemokraterna vill införa skatteavdrag för fackavgifter (där försvann drygt 6 miljarder), flera partier (men inte jag) och särskilt kd vill införa avdragsrätt för gåvor til ideella organisationer (kan kosta någon miljard), sänkt skatt för pensionärer är utlovat av alliansen med 5 miljarder och de rödgröna med 7,5 miljarder, ja, jag säger med Lina Sandells psalm Jag kan icke räkna dem alla.
(Lars Ohly vill höja alla skatter i gengäld. Hur begåvat är det?)
Nä, i skattepolitiken är jag tråkig, efter att ha sett alla dessa avdrags- och skattesänkningsförslag i skatteutskottet de senaste åtta åren. Det finns otroligt många påtryckargrupper, en eller två för varje skatt. Vad tror ni biodlare, sjömän och bensin/dieselförespråkare vill ha till just dem? Rätt, ni hade rätt. Hade man bara sagt ja till dem hade världen blivit bättre och deras bransch fungerat mycket bättre.
Men jag är tråkig: Jag tycker samma i år som alla mina tidigare riksdagsår:
Och, om jag blir omvald och får påverka skattepolitiken ytterligare, kan ni lita på att jag kommer att fortsätta med samma tråkiga linje:
Sänk skatten på arbete så kan var och en avgöra själv vad han eller hon vill satsa pengar på.

Därför är jobbskatteavdraget bra.
Därför är sänkt skatt på pensioner bra.

Därför skall vi ta bort värnskatten.
Därför skall vi söka sänka kommunalskatten.
Därför skall vi sänka arbetsgivareavgiften (löneskatten) men inte pensions- eller sjukförsäkringsavgiften.

Därför skall vi räkna upp brytpunkten i skatteskalan.
Därför skall vi behålla låga arbetsgivareavgifter för unga (upp till 26 år) och äldre (över 65) - och helst sänka för alla andra.
Men vi skall inte ha några fler avdrag som inte har med inkomsternas förvärvande att göra. Jag säger till och med nej till att utvidga arbetsgivarnas rätt att få avdrag för att deras anställa skall kunna spela golf upp till 2000 kr/år - det som folkpartiets landsmöte beslöt om i Växjö förra året. Om företagen vill ge sina anställda mer, betala högre löner - så kan de spela golf eller gå på bio eller spara pengarna (eller skänka bort dem - valfrihet!)..
Det är en tråkig skattepolitik som jag står för:
Bara lägre skatter på arbete.
Inte en massa undantag för det som just nu inte anses inne, godis, både sånt sockerspäckat godis som vissa anser skall beskattas hårdare, och politiskt godis, sådant som centern i dessa dagar delar ut till varje människa i detta land.
Men min tråkiga politik har en styrka!
Den ger den som arbetar eller är pensionär rätt att själv ta hand om mera av vad han eller hon tjänat ihop.
Bestämma själv.
Det är en frihetsreform.
Mer till den som arbetar. Mindre till staten.
Det är god liberal politik.
Hur tråkig den än är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar