tisdag 28 september 2010

20 sep: Att behandla andra

Jag vill gärna säga att jag tycker att TV-mannen Kristian Luuks sätt att ta emot partiledarna vid deras besök hos SvT under valkvällen väl motsvarar den seriositet med vilken många anser att man skall hantera viktiga politiska frågor. Trams och flams - bottenbetyg, blir mitt omdöme.
Sedan utmärkte sig ju Lars Ohly med att inte ens vilja gå in i samma sminkloge som Jimmie Åkesson, sverigedemokraternas fördomsfulle ordförande. Det anser jag vara dålig stil. I Sverige skiljer vi på sak och person, det glömde Ohly.
Man skall vara beredd att ta nästan alla i hand - själv drar jag gränsen vid några av världens mest kända illdådadare, Hitler, Stalin och sådana figurer.
Själv har jag en gång i Harare hälsat på Robert Mugabe. Det tillhör det som jag i dag skulle kunna tänka mig ha ogjort.
Men något kan också misshagliga personer läras av god ton och hyfs. Lars Ohly bör sluta göra Jimme Åkesson till martyr. Det är nämligen hans bästa gren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar