måndag 27 september 2010

20 sept: Till riksdagen

Nu har rösterna börjat räknas - och lite ovisst är det tydligen i Göteborg och Stockholms stad om folkpartiet får mandat där. Enligt TT och kanske även valmyndigheten får vi mandat i Borås (Södra Älvsborg) men det tror jag inte på, om sanningen skall fram. Jämförelsetalet för ett tilläggsmandat i Stockholms stad ligger så nära Borås-talet att det nog krävs ett valkretsmandat där för att folkpartiet skall få en företrädare i gen från Södra Västergötland.
Om jag förstått det rätt ligger folkpartiet också nära ett valkretsmandat i Värmland. Det vore roligt om Nina Larsson fick det, men säker kan man inte vara.

Jag ankommer till riksdagen vid 15-tiden och det är fler poliser utanför än det brukar vara. Jag meddelar riksdagens korridorvaktmästare att jag blir kvar fyra år till, ett besked som också min vän Anna i entrén säger sig välkomna.
Jag får nog som ny granne Torkild Strandberg i Landskrona, det skall bli roligt, jag förstår ju hans skånska - något som jag tror att förre talmannen Björn von Sydow aldrig riktigt gjorde, han kallade Torkild för "torrschillld" och det gör ju att man undrar hur vännen Björns kunskaper i skånska egentligen är.
Nu börjar jag sortera i alla papper på skrivbordet och mappar på datorn som legat till sig en månad - det är en månads jobb. Jag såg också att jag hade 43.000 obesvarade brev liggande, främst i FRA-frågan, men jag fick ner antalet helt olästa meddelanden från ungeför 750 till knappt 200 efter några timmars jobb.
Jag funderar:Är jag trött?
Ja. Det har varit 30 dagar med mycket litet sömn, i fredags tog till och med jag mig en slummer i riksdagen, dock utan att sätta mig i kammaren för att bli fotograferad i det tillståndet.

Någon sverigedemokrat har jag inte sett till ännu, men om jag stöter på en sådan lovara jag att hälsa belevat och välkomnande: Det är inte företrädarna jag ogillar, de skall behandlas med respekt, det är de väljare som valt in dessa fördoms- och åsiktsmaskiner (sd) som jag ogillar. Alla 330.000.
Att de inte tänkte sig för, det begriper jag. Men vad har de tänkt att 20 vilsa främlingshatande människor skall kunna göra i Sveriges riksdag?
Vilken soppa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar