torsdag 28 oktober 2010

27 okt Att visa integritet

Tydligen har moderaternas nya partisekreterare Sofia Arkelsten blivit bjuden på och accepterat en resa till Frankrike för att se på energisnåla bilar.
Det är ett angeläget ärende, politiker - även jag, under ständig utbildning - måste kunna ta reda på och besöka platser utanför den närmaste ringlinjen.

Men om jag varit i hennes ställe skulle jag sett till att riksdagen betalade resan.
Jag har ju själv varit i samma situation flera gånger - men alltid sett till att skattebetalarna står för notan, det må ha gällt kommunbesök, företagsbesök eller t.ex. Vattenfall.
Sedan 2002 har jag också tagit emot 0 kr från andra än skattebetalarna.
Det innebär att jag också avstår från arvoden som andra får.
Men det gör att man inte behöver bekymra sig.
Fler borde göra som jag.
Och, kan jag tillägga: I Drottningholmsteaternas styrelse, eller nämnd som det heter, uppgår arvodet till 0 kr/år. Det är bara kostnader förenade med det uppdraget - men det är viktigt och trevligt att få vara med och se till att det kulturarvet drivs vidare med största intensitet.
Men rik blir man inte i pekuniär mening av sådana uppdrag.

1 kommentar:

  1. Politik gör en inte rik.
    Kolla gärna in Folkpartiet Norrköpings blogg (folkpartietnorrköping.blogspot.com).

    SvaraRadera