torsdag 28 oktober 2010

28 okt: Storm i vattenglas

Jg har i dag besvarat tre enkäter, från Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Samtliga har undrat om vad jag anser om en politisk fråga, nej, förlåt, det frågar man aldrig om, man frågar alltid bara om man åkt taxi, varit där eller där, inte vad man har för åsikter och hur man agerar.
Om min 12 motioner har jag fått 0 frågor.

Däremot hade alla redaktionerna samma frågor idag: Har du låtit andra betala dina resor, vilka resor har du gjort som andra än riksdagen betalat, vad anser du om att riksdagsledamöter låter företag betala?
Nu har jag ju inte gjort några sådana resor.

Men räcker det?
Sitter jag inte i några bolagsstyrelser? Eller äger aktier? Bor kanske rent av i villa?
Jo, jag sitter sedan före 2000-talet någon gång i det helt passiva fp-företaget Tryckfrihet i Stockholm AB:s styrelse, det var aktiv fram till 2000 ungefär. Vidare sitter jag sedan 2001 i Liab Liberal Information AB - som utger tidningen NU Det liberala nyhetsmaganiset sedan 1983 - och är glad och stolt över det.

I Tryckfrihet i Stockholm har jag tagit emot 0 kr i styrelsearvode och alla andra ersättningar genom åren, jag har också fastställt aktieutdelningen till 0 kr.
I Liab Liberal Information AB har jag också tagit emot 0 kr i styrelsearvode och andra ersättnignar efter det att jag var verkställande direktör i bolaget 1989-2001 och hade min hela försörjning från företaget (men då satt jag inte i styrelsen). Dessvärre har Liab Liberal Information AB utdelat 0 kr i aktieutdelning sedan 1983, illa för jag äger ett antal av dess 13000 aktier.

För säkerhets skulle kanske jag bör påpeka att jag sedan den 10 oktober 2002 - tror jag datumet var, den dag jag invaldes i skatteutskottet - inte gjort en enda aktieaffär som inte förordats av bolags olika styrelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar