söndag 31 oktober 2010

31 okt: Den stora tystnaden

Det kanske är lite tjatigt med lokal politik men jag kan inte avhålla mig från att notera att sedan moderaterna, centerpartiet och kd ingick avtal om hur Danderyd skall styras 2011-2014 den 28 augusti har folkpartiet i Danderyd, socialdemokraterna i Danderyd och miljöpartiet i Danderyd lagt ut information på sina hemsidor om detta - medan det inte finns en rad om saken ännu fyra dagar efter det att avtalet undertecknats på moderaternas hemsida i Danderyd, centerns hemsida i Danderyd eller kristdemokraternas sida i Danderyd.
Får man upplysa de tre avtalsslutande partiernas om att fullmäktige - det nyvalda - träder i kraft den 1 november, i morgon, och har sitt första valmöte den 8 november.

Varför har partierna ingått detta avtal?
Låt mig spekulera?
1) De vill framför allt hålla folkpartiet i Danderyd utanför all makt, det är det viktigaste av allt

2) Moderaterna i Danderyd är lika makthungriga som socialdemokrater alltid är och ser val som en irriterande företeelse som det gäller att trixa sig förbi
3) Danderydscentern är trots hög svansföring sedan sexton eller snarare nitton år totalt oförmögna att ta ansvar för sin egen politik, ännu mindre för politisk framgång och avskyr politiskt ansvar, hellre ge hela makten - som man nu gör - till moderaterna
4) Kristdemokraterna - politikens jolle i Danderyd - kan endast, tror man, få inflytande i skydd av moderaterna - lite självständighet skulle nog inte skada!

Men viktigast av allt är: Se till att det framgångsrika folkpartiet inte får något inflytande!

1 kommentar:

  1. Kan inte tänka mig att centerns motiv till samarbete med (m) skulle vara att hålla (fp) utanför. Varför skulle de vilja det???

    Det måste ju rimligtvis berott på att (m) lovat (c) att få igenom fler av deras krav än vad (fp)+(mp)+(s) kunde göra. Som jag skrev i min tidigare kommentar är jag dock orolig för att samarbetet (c)+(m) nu orsakat en irreperabel spricka mellan (c) och (fp)+(mp) så att (m) kan känna sig säkert på att sitta kvar vid makten även om samarbetet med (c) skulle spricka.

    SvaraRadera