torsdag 14 oktober 2010

4 okt: Sammanträde med NU

Från tredje vice talmannen en rask promenad genom hela riksdagen till möte i Liabs styrelse.
Liab?
Jo, det är Liab Liberal Information AB som sedan den 22 september 1985 ger ut tidningen NU Det liberala nyhetsmagasinet, grundat av Lars Leijonborg. Jag sitter i styrelsen sedan början av 2000-talet, var ju både chefredaktör och verkställande direktör 1989-2001, alltså nära tidningens halva livstid.

Att den lever - det är ett under, den har överlevt både Lars Leijonborg och mig, vad mer kan man begära?!
Till min annonschef Eva Bosved brukade jag ofta säga att NU kommer att överleva massor med nystartade tidningar med långt mer kapital bakom sig. Jag har fått rätt. Varför? Jo, vi har en idé bakom tidningen som bär långt: att göra Sverige lite mer liberalt genom att göra en tidning som beskriver politik i allmänhet och folkpartiet i synnerhet utifrån idén om att frihet är något gott som vi kan dela med oss mer av och som alltid är ett mål för alla att sträva efter. Det är med Karin Boyes ord inte framkomsten som är målet utan resan dit. NU går numera bra, det är ingen tillfällighet: Tidningen är en idé, ett projekt.
Vi beslutar förstås kloka saker - tror jag - även om jag inte begriper varför Nubbs skall läggas ner, tydligen nästa år.
Jag antecknar här och nu - eftersom jag startade BBS-en 1994 med hjälp av Jonny Andersen - att det är Liab Liberal Infórmation AB som äger domännamnet liberal.se, sedan får folkpartiet gärna starta folkpartiet.se och driva det namnet.
Det är stor skillnad: Det finns, sade jag redan 1994, många fler liberaler än folkpartister.
Ordförande i NU:s bolagsstyrelse är Christer Nylander, Kristianstad, övriga ledamöter är Kristina Malmnäs, Katrineholm, Susann Torgerson, Stockholm, Margareta Bosved, Stockholm, Bertil Östberg, Lidingö, Anders Wettergren, Göteborg, Åsa Malmström, Arbrå, och jag själv, verkställande direktör är Jan Fröman, Nacka.

Vi har nog våra brister, men vi kan ge ut ett liberalt veckomagasin. Vi är inne på 26:e årgången, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar