lördag 18 december 2010

17 dec: Ön(s)kar mindre tydlighet

Jag är med på ett trafikseminarium (s). Bra talare, otydligt budskap.
Ty det handlar till slut om bokföring, där flera annars klartänkta socialdemokrater - Anders Ygeman, Ilja Batljan, Tomas Rudin - tycker att den tydliga redovisning i statsbudgeten av vad trängselskatterna tar vägen är ett problem.
Man blandar samman två saker, dels att man vill komma åt regeringen (helt OK), dels att man vill ha mer pengar till kollektivtrafik (samtidigt som man vill ha Genomfart Stockholm, också det OK).
Men man får inte mer pengar för att man bokför dem på annat sätt.
Nu har det - med ett tydligt konto där avräkning dessutom skett för utvecklingskostnader (som Ilja Batjlan vill att Göteborgsregionen i ett senare skede skall betala till Stockholm, hur det skall ske utan tydlig bokföring är obegripligt) - samlats 673 miljoner kr på ett särskilt avräkningskonto som skall användas för finansiering av Genomfarten. De pengarna vill socialdemokraterna också använda för att betala kollektivtrafik på andra håll.
Men då kommer staten att räkna av detta mot andra statliga investeringspengar - med följden att Stockholm inte får lika mycket statsbidrag till andra satsningar, främst inom Cederschiöldsöverenskommelsen och inte en sekin till det vi i den här regionen bäst behöver pengar till, en kraftig satsning på utbyggnaden av tunnelbanan.
Nu sysslar vi med marginella ting. Tunnelbanans stora fördel är att den tar många passagerare under kort tid - skulle man jämföra den med varje annat trafikslag så är det som om att slopa alla rulltrappor i tunnelbana och låta alla resenärer åka de små hissar som också finns.

Talar nu socialdemokraterna mot bättre vetande när det gäller bokföringen?
Jag hoppas det.

Men jag fruktar det värsta: Att de förstår att nuvarande redovisning är ett under av tydlighet jämfört med den röra som fanns när Göran Persson tvingade Annika Billström (s) att införa trängselskatt: Då försvann alla pengarna rakt ned i statens svarta hål, nu finns de tydligt redovisade och det är lätt att se hur mycket pengar det finns till Förbifart Stockholm och hur mycket pengar det inte finns till utbyggnaden av Tunnelbanan som måste komma. Där finns det 0 kr.
Tråkigt är det att notera att Handelskammaren, Naturskyddsföreningen och Motormännen inte begriper bokföring utan låter sig förledas av de skickliga bokföringsmanipulatörerna Anders Ygeman och Ilja Batljan.
Hoppas de sköter sin egen bokföring bättre.
För det blir inte mer pengar för att man flyttar 1 kr till en annan kolumn, det bara förvirrar.

Men tack för ett bra seminarium!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar