tisdag 11 januari 2011

4 jan: Lissabon om morgonen

Hur ser Lissabon ut om morgonen?
Jag ger mig i gryningen ut på upptäcktsfärd - på kvällen i mörkret ser man inte mycket, nu ser jag att staden är väldigt kuperad, går till Edward II:s park (en jättelik park som döptes eller gavs till den brittiske monarken vid dennes besök i Lissabon 1902, en märkig och märklig minnesgåva) som dominerar. Jag går runt, och sedan längs den stora avenyn ner mot havet.
Vad jag inte räknat med är vädret. Rätt som det är kommer det en 3-minutersskur som gör att jag och hela Lissabon blir genomblöta.
Nu ser jag alla kullar. De måste vara fler än Roms!
Det ser ut att bli en dag full av upplevelser.
I tidningarna ser jag att landets ekonomi diskuteras, mer än presidentvalet den 23 januari. Men man ser alla kandidaterna på stora affischer, alla tycks mig ha samma budskap: Rösta på mig för jag ger landet det förtroende landet behöver.

Den nuvarande presidenten, Aníbal Cavaco Silva, 71, blir nog omvald.
Och valdeltagandet lågt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar