lördag 9 april 2011

9 april: En dag att minnas

Folkpartiets länsförbund i Stockholms län har haft årsmöte denna förmiddag, jag återkommer till det i nästa inlägg.
Dagen - 9 april - är annars mest känd för Nazi-Tysklands invasion av Norge och Danmark 1940.
Jag är glad att kunna säga att mina föräldrar, då läkarstuderande i Lund, numera bortgångna sedan länge, berättat för mig att när frågan i Lund om att ta emot judiska läkare i Sverige, röstade studentkårens majoritet för ett sådant förbud, mina föräldrar - sprungna ur Missionsförbundet i Halland och Frälsningsarmén i Småland - för.
Att utgången blev som den blev, kan dock - menade de - i betydande utsträckning tillskrivas det förhållandet att debatten pågick så länge att det var många "skötsamma" studenter som gick hem, voteringen lär ha ägt rum långt efter midnatt.
Sådan är "stormötesdemokratin".
Bäst sittfläsk vinner.

Eller de mest storkäftade.
Bedrövligt var det det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar