lördag 4 juni 2011

1 juni: En lunch med f.d kollega

Man skall vara försiktig med att berätta om sina fina vänner.
Denna gång kan jag dock inte låta bli. Jag äter lunch med vederbörande. Vi talar forskning och utbildning, vederbörande har fått ett nytt jobb efter att tidigare ha varit i landets ledning och samma riksdagsgrupp som jag.
Vi äter pyttipanna medan vi talar politik.
Om behovet av mer stringens i politiken, raka motsatsen till den förslappning som bland annat präglar allt detta tyckande som numera finns i skymningspressen, bloggar och debatt-program i TV.

Solen lyser över oss och det hela kostar 266 kr.
Det skulle aldrig falla mig in att berätta vem vederbörande är, man skall hålla på lunchintegriteten, jag undrar om skattemyndigheten i slutändan vill se kvittot. För några år sedan vill skattemyndigheten se alla mina kvitton, bland annat vem jag bjudit på skatteverket. Jag vägrade. Det uppskattade man inte utan taxerade upp mig med några tusen kronor av det dåvarande kostnadsersättningen. Hellre det än att avslöja vem man lunchat med
Att reda ut det nu kommer man också att gå bet på.

Vi betalar själva.
Det är kanske inte så vanligt, men väldigt integritetsbefrämjande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar