måndag 20 juni 2011

20 juni: Skall man få köpa sig fri?

Bilden får illustrera: Ingen väg - men fara, fara!!!!
Det ringer, det ringer ...
Får vi ställa en fråga från undersökningsföretaget xyz - det är fackförbundet Seko som är oroat över att bilister kör för fort vid vägarbeten. Vad göra?

(Det är nog jubileum för övrigt - den hundrade enkäten i vår, alla vill veta - tycks det mig - vad den lilla skara på 349 människor som är riksdagsledamöter tycker och ditten och datten.)

Första frågan:
Kan du tänka dig att stödja Seko-kravet på ökad trafikövervakning vid vägarbeten?

Tja - ja. Vem är emot?

Och sedan tillägger jag:
Om man har en konstant mängd övervakning innebär detta att man tar övervakning någon annanstans ifrån. Är det bra? Är det inte ökade resuerser till trafikövervakning som är det korrekta kravet?

För om vi tar bort övervakning någonannanstans, då kommer nya krav på nya resurser där.Bättre är att köra försiktigt där fara för olycka föreligger.

Så fråga två:

- Kan du tänka dig att fördubbla fortkörningsböter vid nedsatt hastighet för vägarbete?
Vad svarar man på sådant. Jag misstänker att nästan varenda tillfrågad, riksdagsledamot eller inte, svarar jag.

Mitt svar blir därför nej.

Eftersom jag anser att riksdagsledamöters åsikter aldrig skall vara anonyma ber jag undersökningsföretaget vidarebefordra min åsikt om varför jag säger nej. Det innebär nämligen att jag säger ja till att den som anser sig ha råd att betala fortköringsböter, kan fortsätta att utsätta vägarbetare för vilka faror vid enskilt vald hastighet som helst. Det är jag emot: Man skall inte kunna köpa sig fri från straff eller dåligt omdöme.








Se till att det blir sådana trafikhinder att man inte kan köra så fort att vägarbetarnas liv och lem riskerar, är alltså mitt svar.








Seko-kravet på höjda böter, som intet annat är att den som har råd äger rätt att riskera andras liv, är totalt vansinnigt.








Det är min åsikt.








Jag skall sända den till Seko också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar