tisdag 27 september 2011

27 sep: Statsvetare vet mer än jag

Statsvetaren Jenny Madestam berättar i en tidning att riksdagsledamoten William Petzälls avhopp från sitt parti kommer att resultera i att andra partier korridorförhandlar med honom.
Vad säger dettà?
Jo, att begreppet statsvetare är en titel och inte en beskrivning av kunskapsförhållanden.
Alla som vet något om riksdagen förstår nämligen att inget parti kommer att ens vid något tillfälle i eller utom riksdagens förhandlar eller diskutera med hr Petzäll.

Det vågar jag säga - med en statsvetenskaplig examen (låt vara från universitetet i Lund där jag en gång tenterade för Sveriges då främste statsvetare, professor Nils Stjernquist) - för jag har varit på plats och lärt mig.
Tio år som riksdagsledamot och 33,5 år som riksdagsjournalist.
Kanske borde jag återuppta min 1970 avbrutna karriär som statsvetare?

1 kommentar:

  1. Kanske passa på att uppgradera högstadiematten med? (ÅK7 är det procenträkning för hela slanten).

    SvaraRadera