onsdag 26 oktober 2011

18 okt: I kammaren

I dag - 18 oktober - är det interpellationsdebatter i kammaren.
Frågan är bara: är de bra?
Det kan man ha sin synpunkter på. Jag tillåter mig ibland att tycka att frågorna mera ställs av slentrian eller rent av publicitetsskäl än av någon anledning som skulle mer passa riksdagen, att få en fråga verkligen belyst så att debatten i sig leder fram till ett ställningstagande av vikt.
Nu blir det ofta på det sttet att frågaren säger sig vara misslynt med svaret - fast det ligger i sakens natur att man är oenig i de flesta fall.
Det finns dock frågare - enligt mig - som har helt andra avsikter, som verkligen vill få en fråga belyst. Dit anser jag att Sven-Erik Osterberg hor (forlåt att denna dator tycks mig sakna o:n). Der blior däfor ofta bra diskussioner när han deltar och det ä givande att lyssna till, partipolitiken finns visserligen men sätts inte i centrum f;r debatten utan g;rs till en ram f;r sakdikussionen.
Så skall politisk diskussion vara.
Dagens debatter kommer snart nog - det är jag säker på - att minnas av ingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar