fredag 6 januari 2012

5 jan: Ensam i huset - med ett dåligt minne från 1970

I riksdagen fattas som bekant dels många beslut, dels kloka beslut.
I dag fattas alla ledamöter, dessutom. Jag känner mig ensam i riksdagshuset.

Det gör att det blir extra tid till att sköta sådant som man bort göra tidigare.
Jag fördjupar mig i ett projekt som jag föresatt mig att fullfölja och det är att se till att hedra min vän från åren i Lund, ordföranden i FPU-distriktet i Malmöhus län 1969-70, pol mag Magnus Larsson, född 12 november 1946, död den 13 december 1970, som omkom i den våldsamma branden i folkhögskolan i Hovmantorp på Lucia-dagens morgon.
(Det blev för övrigt inget Lucia-firande i Växjö det året: Pia Johansson, gift Sundin, som skulle ha krönts till Värends Lucia det året, var en av eleverna till Magnus Larsson vid folkhögskolan; kröningen ställdes in.

Jag citerar ur Smålands-Tidningen - Magnus var från Ingatorp - från den 14 december 1970, det är förste kriminalassistent Sven Tegheim som uttalar sig som den våldsamma branden:
"Hans insats var hjältemodig. Han offrade livet för att rädda sina elever."

Jag återkommer till denna insats från Magnus Larsson.

I över 40 år har jag tänkt på Magnus: Han räddade tolv människors liv.
"Orsaken till Hovmantorpsbranden ännu höjd i dundel; INGATOPS-LÄRAREN FÖLL PÅ SIN POST; Sprang från rum till rum för att varna sina elever innan han avled i lågorna."
Så var rubrikerna i Smålands-Tidningen.
En människa som offrade sitt eget liv för andras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar