måndag 23 april 2012

23 april: Anti-trängselskatt

Centerpartiet vill ha trängselskatt i Uppsala och Linköping, enligt partiordförande Annie Lööf och trafikpolitiske talesmannen Anders Åkesson., det skriver de på Dagens Nyheters debattsida. sidan för proklamationer från partiledningarna.
Jag har ju, när miljöpartiet var som hetast på att införa trängselskatt i Stockholm, föreslagit också Kalix och Örebro. Men språkröret Peter Eriksson (mp) tyckte tydligen att det inte behövdes i Kalix och dåvarande gruppledaren, som var från Örebro, tyckte inte att det behövdes i hans hemstad.
Så kan det vara.
Jag har ju också, på den tiden Helena Leander (mp) satt i skatteutskottet, aktualiserat trängselskatt i just Uppsala, särskilt som man redan byggt en kringfartsled där för nästan 1 miljard kr, en sådan där kringfart som miljöpartiet är emot i Stockholm.
Men mp-språkröret från Uppsala - som nu gått över till miljöutskottet - har aldrig tänt på idén.
Vi får väl se nu när centerpartiet på riksnivå tycker att det är en bra idé - lokalt är centern helt emot i Uppsala - hur miljöpartiet agerar.
Men frågan bör aktualiseras på fler ställen, t.ex. i Värnamo och Kalmar.
Frågeställningarna är kanske lite annorlunda där, ungefär som i Deje eller Onslunda, ja, ni vet sådana där orter där det ibland blir stockning.
Hur får man tillräckligt många bilister att köra in i Annie Lööfs Värnamo eller Anders Åkessons Kalmar?
Varför inte betala människor 10 kr som åker in där med bil för att handla?
För övrigt kan jag rekommendera ett studium vaalfri dag av Bergshamraleden genom Solna som bra exempel på vilka fantastiska resultat man kan få genom att införa trängselskatter på andra håll.
Där gick det, precis som på Essingeleden, förr att köra. Nu är det stopp på stopp under flera timmar varje dag, därför att bilisterna är så dumma att de väljer bort att betala 10-20 kronor och i stället åker gratis.
Alla - nästan - berättar ju numera hur framgångsrika biltullarna i Stockholm är, kanske inte de som sitter fast på Essingeleden men nästan alla som åker kollektivt i alla fall.
Framgångarna är stora. Det stämmer. Stormarknaderna i Barkarby, Bromma, Länna, Kungens kurva, Södertälje och Arninge i Täby har rekordresultat och bygger ut för fullt - eftersom massor med olydiga människor inte alls beter sig som man skall göra utan kör långa vägar till stormarknaderna långt från Sergels torg och Stureplan för att parkera på gratis p-platser och slippa betala trängselskatt.
Uppriktigt sagt: En mer nyanserad debatt om trängselsaktternas undergörande verkan är på sin plats.
Man borde bland annat mäta bränsleförbrukningen på ett relevant sätt. Hur mycket har bränsleförbrukningen minskat - eller rättare sagt ökat - genom att så många bilister i dag kör längre än de gjorde tidigare?
Jag är för bilavgifter, p-avgifter, på vissa gator etcetera.
Men områdesavgifter är ett elände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar