söndag 29 juli 2012

29 juli: Allas skattepolitik

Jag ser i SvD att kollegan Mathias Sundin (fp) i Norrköping - ersättare för föräldralediga Karin Granbom Ellison som den 31 maj fick en son - vill sänka skatttten på e-böcker från dagens 25 procent till 6.
  Argumentet är rättvisan: Att vanliga böcker har momsen 6 procent.
  Nu skall jag kommentera som dels gammal, dels något erfaren person i skattefrågor:
  1. Det finns bara en rättvis momssats och den är gemensam för alla varor och tjänster som omfattas av mervärdeskatten. Den utredning som gjordes om återgång till en momssats 2005 visade på att momsen skulle vara 21,7 procent i stället för 25,0 procent om alla varor och tjänster hade samma moms och man skulle ta bort alla undantag.
  2. Rättvisa i skattesystemet finns inte. Allt handlar om tycke och smak och politiska avvägningar. Jag har, utan tungt hjärta, varit med om att avslå nästan alla tänkbara förslag till skattesänkningar, och bifallit några fast jag borde ha sagt nej och gått in för enhetsmomsen.
  3. Det är lustigt att notera att skattepolitiken är allas. Ingen kan låta bli att komma med förslag där, ja, det finns åtta undantag i landet, de ledamöter som företräder allianspartierna i skatteutskottet. För oss åtta är det omöjligt att presentera förslag som inte är föraknkrade eftersom vi skulle tvingas rösta mot oss själva.
  4. Om jag finge råda på skatteområdet, skulle en lång rad förändringar vidtas.
  5. Jag prioriterar sänkt skatt på arbete; det är det enskilt vidigare skattekrave alla andra i vårt land. Det är ju inte klokt att vi har en löneskatt på 8-9 procent som betalas bara för att man anställer något eller att staten och kommunen tar upp till 56-57 procent i skatt av vad man tjänar.
  6. Men jag har inga egna skatteförslag; sänkt moms på e-böcker ligger dock långt ned på den lista som jag har i huvudet men som inte finns.
  7. Jag vill ha bort reklamskatten för allmänna nyhetstidningar. För läsarnas skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar