onsdag 1 augusti 2012

1 aug: När jag representerade hos Vinnova

Nu kommer det uppgifter om Vinnovas representation.
  Om den är korrekt vet jag  inte, men eftersom jag representerat - med flera andra folkpartister - hos Vinnova, vill jag gärna berätta om det.
   Det var på vintern 2010 och vi var väl 4-5 folkpartister som vandrade iväg en torsdag kväll till Vinnovas lokaler, jag tror på Mäster Samuelsgatan, ine Kungsgatan som jag först mindes, i Stockholm.
   Jag tror någon tog taxi för det var ett ordentligt snöoväder just då, snön föll häftigt och man var alldeles blöt - för att inte säga insnöad - när man kom fram.
  Väl där togs vi omhand väl och fick bra information från en rad företrädare för verket, inkl generaldirektören Charlotte Brogren och ställföreträdande generaldirektören Göran Marklund, det var stor uppställning för ett så litet parti som folkpartiet, må jag säga.
  Någon av oss var tvingad att gå före det vi var klara, vi var väl 2-3 som stannade tills maten serverades, i Vinnovas lokaler, ingen särskild kostnad för extra lokal alltså.
  Vi fick äta på plasttallrikar och dryck i plastmuggar och plastbestick.
  Man fick själv hämta maten - och det fanns också vin att dricka, en eller två 3-litersförpackningar.
   Det fanns bröd och smör och olika smårätter, troligen inköpta hos någon cateringfirma.
   Det var gott efter en lång dag. Kostnad: Högst några tusen kronor.
   En sak minns jag säkert, en annan är jag osäker på:
   Det ena är att det serverades vatten i stora mängder, Ramlösa eller Loka tror jag det var, det andra är - som jag är osäker på - om vi åt samtidigt med föredragningarna (eftersom vi var hungriga, det minns jag, det hade varit en lång riksdagsdag och en eller flera anmälda ledamöter hade därför valt att åka hem i stället för att besöka Vinnova trots den utlovade spisen) eller först efteråt minns jag inte.
  Så gick det till när jag representerade hos Vinnova.
  Jag lärde mig mycket, dock inte så mycket om Vinnovas representationsvanor som om dess viktiga verksamhet för forskning, produktion och marknadsföring kring nya produkter och uppfinningar till gagn för svensk företagsamhet och jobb.
   Tredje vice talmannen Liselott Haberg, som också är ordförande i en viktig riksdagsorganisation som främjar utbytet mellan företag och politiker, och dessutom tillhör näringsutskottet (och ganska nyligen skrivit en viktig rapport om turismens betydelse för Sverige, en rapport som medierna utom i Södermanland valt att helt negligera), ställde liksom vi andra många frågor och tackade sedan för den goda, i sak kanske när man känner till andras representationsvanor, spartanska förplägnad.
  Men maten var faktiskt inte det viktiga. Det var den mentala utspisningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar