lördag 18 augusti 2012

15 aug: Reino Börjesson - och VM i fotboll 1958

I dag spelas sista landskampen på Råsunda (Sverige-Brasilien) - tyvärr kan jag inte se den på grund av resa men är glad att min Samuel tillsammans med en brasiliansk släkting är på plats.

  Hur var då VM-finalen 1958 Sverige-Brasilien (2-5)?
  Svaret är att jag inte riktigt vet - för jag missade den matchen också, jag befann mig med familjen (pappa Gösta (1916-1997), mamma Margareta (1919-1991), lillebror Åke (då 10, numera professor vid Huddinge universitetssjukhus) och lillasyster Ulla, då 2, numera Sveriges ambassadör i Mocambique) på farmor Linnéas (1885-1965, född Eriksson i Norrtälje, död i Nässjö 3 jan 1965) sommarställe utanför Nässjö och där fanns ingen TV, knappt ens radio.
  Men efter mycket rattande lyckades jag höra matchrefererat i Sveriges Radio, såväl när Sverige gjorde 1-0 i fjärde minuten genom Nils Liedholm men framför allt när först Vava gjorde 1-1 sedan den kobente högeryttern Garrincha snurrat upp och bort vår annars utmärkte vänsterback Sven Axbom efter några minuter och samme konstellation, Garrincha och centern Vava, varit ofina nog att göra samma sak några minuter senare - och så det stod 1-2.
  Jag minns att jag tänkte att "det reser vi oss aldrig ifån". Tyvärr fick jag rätt.
  Ty sedan kom en viss 17-åring, Pelé, in i bilden och gjorde 3-1 och 5-2 (nick över Kalle Svensson), däremellan vänsterytterna Zagallo 4-1 medan Sveriges centerforward Agne Simonsson från Örgryte reducerade till 4-2.
  Men jag lyssnade särskilt intensivt till vad högerhalven Reino Börjesson gjorde, han spelade nämligen i mitt dåvarande favoritlag Norrby IF från Borås som varit i allsvenskan 1956 och spöat Elfsborg med flera lag, tyvärr åkte man ut likväl efter en säsong medan Elfsborg blev svenska mästare 1961.
  Och här är nu en intervju med Reino Börjesson, gjord 50 år efter den där matchen jag missade men hörde 1958.
  http://www.youtube.com/watch?v=X76W58IJXno&noredirect=1
  Och hur gick det denna dag, 2012?
  Ungefär som 1958, 0-3, då 2-5.
  Sverige är nog bara näst bäst i världen när det gäller fotboll, trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar