lördag 18 augusti 2012

18 aug: Tunnelbanan, Wennerholm och Åkesson


Foto: Gunnar Andrén
Vi som länge - av nationella, miljömässiga, ekonomiska och inte minst för att Sverige skall ha en väl fungerande huvudstad - gläds denna dag åt att statsministern (m) så tydligt tagit ställning för en utbyggnad av Stockholms tunnelbana.
   Sjäv har jag hållit på oavbrutet sedan 1992 i skilda sammanhang.
   Det ligger i hela Sveriges intresse att vår huvudstad fungerar bättre, för tillresande och de som bor här.
   Så som det numera ser ut på tunnelbanan skulle man ju kunna ta trängselskatt där - det är ofta så trångt vid t.ex. Östra Stat/Tekniska högskolan att t-banaförarna manar passagerare att ta nästa tåg!
  Det är bisarrt!
   Det ställningstagande som statsministern i dag gjort  i Gustavsberg, går dessbättre på tvärs mot den politik som moderaterna i Stockholms stad och län - med vissa klarsynta undantag - under lång tid gjort tilll sin.
   Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (m) har ju länge arbetat intensivt mot utbyggd tunnelbana - och priroiterat det jag kallar NK-Expressen, alltså spårvagnsutbyggnad i redan kollektivtrafikvälförsedda
Stockholms city - detta samtidigt som människor tvingas resa en-två timmar om dagen och sitter i köer för att komma till jobb, studier, sjukhus eller vad det vara må.
  (Att man nu bygger nya fina Karolinska sjukhuset i Solna för milajrder utan att bygga tunnelbana dit är rent ut sagt koko i huvet! Vi får ett fint sjukhus samtidigt som vi bygger P-platser i närheten som aldrig förr. Karolinska kommer att bli Norra Europas största parkeringsplats!  Och Nationalarenan får inte heller tunnelbana - en arena som då och då kommer att ta 50-70.000 åskådare. Uppriktigt sagt: Det är ju inte klokt!)
  Det skall bli intressant att se om Wennerholm avser sitta kvar och - mot sin egen åsikt - som SL-ansvarig politiker bygga tunnelbana och kanske rent av delta i klippandet av band när det är klart!
    Jag diskuterade tunnelbana eller spårvagn med honom i Almedalen 2011 och var inte överens på en enda punkt. Men kanske har han ny bytt åsikt? Sådant har hänt förr - själv har jag i tio år i alla fall skrivit årliga motioner om behovet av att bygga mer tunnelbanan i Stockholm och behöver inte byta åsikt en endaste tunnelbanemeter.)
  Men det är inte bara Christer Wennerholm (m) som förtjänar kritik.
  Det gäller även min riksdagskollega Anders Åkesson (c) i Kalmar - som i dag varnar för att staten satsar resurser på regional utbyggnad i Stockholmsområdet.
  Hur tänker han? Skall alla åka häst och vagn i Stockholm? Eller inte jobba? I Kalmar måste man åka till jobbet, jag vet, jag har varit där många gånger. Precis som i Nybro, Västervik eller Oskarshamn, Vimmerby för att inte tala om Hultsfred eller det näraligga men i Östergötland belägna Valdemarsvik.
  Det är denna politiska opportunistiska stockholmsfientlighet som är största hotet mot svenskt välstånd. 
  Titta bara på London 2012 eller Peking 2008 för att nu eller andra stora  städer. (Aten 2004 var ju ingen succé i det avseendet!) Stora satsningar görs på spårutbyggnad runt om i världen jag fann 2008 att på 39 platser byggdes då ny tunnelbana, på 25 platser bara i Europa.
  Men vi i Sverige skall tydligen ha en huvudstad där inget fungerar! Det är ju korkat!
  Men vad kräver då riksagsman  Åkesson!?
   Jo, att staten - även om han inte betonar det för dagen - skall hjälpa till att bygga ut kollektiv trafik i Kalmar län - och han gör det med rätta.
  Ordentliga statliga insatser för bättre vägar (E22!) och fungerande väg-, tåg- och flygtrafik behövs för att man skall kunna bo i Kalmar län (och andra platser i Sverige), genom att t.ex. staten hjälper till med upphandling av trafik som annars inte bär sig men behövs för att Sverige skall bli rundare, för att man skall kunna flyga till Arlanda (som kan sägas vara en lokal flygplats men som är flygtrafiknavet för hela Sverige utom möjligen de som har nära till Kastrup eller Fornebu), för att man skall kunna åka färja Oskarshamn-Visby året runt, för att tågen på många linjer alls skall gå (vilket sker genom statligt finansierade Rikstrafiken som är lokaliserat, inte utlokaliserat, till Sundsvall och så vidare.
   Det var utmärkt att staten byggde Ölandsbron 1971/72 från Kalmar. Tänk om man av regionala skäl avstått det. Hur dumt som helst hade det varit. Eller Öresundsbron eller Botniabanan.
  Jag skulle kunna fortsätta - men blir så trött på att så många tror att det blir bättre runt om i Sverige om Stockholmsregionen, det vackra transport- och  industriinriktade Göteborg eller tillväxtinriktade Malmö/Lund inte fungerar.
  Det blir det inte.
  När Stockholms-, Göteborgs- eller Malmö/Lund-regionen - säger jag som är född i Eksjö ocjh bott på många håll i vårt avlånga land - hackar ekonomiskt, då blir det recession i hela Sverige
  Det varken vill eller tänker jag medverka till.
  .
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar