torsdag 2 augusti 2012

2 aug: Regeringens sommarfika

Hittar man inget stort att tala om, tala om något smått.
  I dag lyckades Studio Ett diskutera huruvida regeringen mutar reportrar genom sina så kallade sommarfikor på ett tak på Rosenbad.
  Det diskuterades kvaliteten på kaffet, jordgubbarnas hemvist och om det fanns risk för att journalisterna korrumperas av att umgås nära med de som man har att intervjua.
   Om det har jag en bestämd åsikt.
   Den journalist som riskerar att integriteten påverkas av en bulle eller två, till och med en kanelbulle, skall aldrig syssla med journalistik, av vad slag det vara må.
  Vederbörande bör också akta sig för varje form av pressmeddelanden, varifrån de än härstammar. De kan ju innehålla påverkansbart material, rent av vinklat. Hu!
  Riktigt nytt är dock inte det där med regeringens sommarfika heller.
  Jag har t.ex. - som utsänd från Sundsvalls Tidning - blivit bjuden på kaffe 2002 av självaste kulturministern Marita Ulvskog (s).
  Jag tror inte att hon tog skada, jag gjorde det definitivt inte.
  Men  jag skrev om det i Sundsvalls Tidning - jag hoppas att läsarna gillade det.
  Vad var alternativet?
  Jo, att läsarna av tidningen inte fått den information den nu fick.
   - Och regeringern sitter kvar, som Göran Persson formulerade sig två månader senare.
   Nä, integritetsömma journalister skall aldrig tala med politiker, med eller utan fika. De kan ju påverkas.

3 kommentarer:

  1. Tacka vet jag Alliansen.se hemsida.
    Inget fjäsk där inte. Senast uppdaterad 5 juli 2012. Så ser sparsmakad information ut.

    SvaraRadera
  2. Kul kommentar.
    Har du adressen till oppositionens hemsida också?
    GA

    SvaraRadera