tisdag 28 augusti 2012

28 aug: Konsten att kunna representera

Visst blir man lite imponerad av festandet med stöd av skattebetalarnas pengar!
  Den ena fina festlokalen efter den andra.
  Undrar varför jag aldrig blir bjuden?
  Eller - han som alltid brukar höra av sig - Nisse i Hökarängen?
  Men minst lika imponerad är jag av de kändisar som figurerar och får 300.000 kr, 40.000, 50.000 eller liknade för att vara moderatorer eller underhålla!?
    För en enda kväll!
    Jag tror att jag skall bli festfixare!
    Momsen bakar jag in eller om arrangören så vill lägger som lök på laxen, ja, den kommer efter fördrinken för 80.000 kr.
     Det är dock en sak jag måste fixa först:
     - En jättestark debiteringsavdelning.
    Ska jag höra efter till TV-kändisarnas artistförmedling eller kanske han den omskrivne Bindefeldt eller byrån Blick, eller vem hjälper lilla mig (som fått 35.000 kr i kvarskatt)?
    O.s.a.
   (Själv var jag i går på McDonalds  i Täby/Hägernäs och åt för 54 kr i samband med att jag köpte lågprisbensin. Snabb servering. Ingen underhållning, inget vin, ingen fördrink. Och så kan man välja bort Coca-Cola och ta vanligt kommunalt vatten, utmärkt dryck.)

2 kommentarer:

  1. "vem hjälper lilla mig (som fått 35.000 kr i kvarskatt)?"
    Tja, prata med kollegorna i som du skriver: "Ledamot skatteutskottet, förste ersättare finansutskottet, ersättare EU-nämnden"
    Kanske någon kan låna dig en räknedosa så du kan räkna rätt på skatteinbetalningarna.
    Eller berodde kvarskatten på icke godkända avdrag

    SvaraRadera
  2. Hej Bo
    Nej, utöver ränteavdrag har jag icke dragit av ett öre sedan jag kom in i riksdagen, undantaget att jag gjorde avdrag för den kostnadsersättning som utgick 2002-2006 och där Skatteverket i Simrishamn underkände ett antal av mig gjorda avdrag (det handlade alltså uteslutande om avdrag mot kostnadsersättningen, inte mot arvodet).
    Din antydan om att jag skulle syssla med avdrag är alltså grundlös - men från Dig, som utslungar sådana antaganden utan minsta tillstymmelse till bevis, vill jag icke under några omständigheter ha en ursäkt. Lova mig det!
    Vad gäller kvarskatten beror den ju uteslutande på att preliminärskatten tydligen varit för låg. Andra år har jag fått tillbaka på skatten, ganska många tusen kronor. För den som likt mig icke har begärt jämkning kommer årets kvarskatt därför som en överraskning, låt vara att omkring 24.000 kr av dessa är förväntade genom att en 200 VLT-aktierna som jag ägt sedan 1999 nu via skiljedom - som jag ingalunda är upphov till om Du nu tror det - försålts; jag har då räknat ut att jag får en extraskatt på 24.000 kr till staten på grund av det.
    Men likväl får jag från arvodet från riksdagen och riksrevisionen plus en pensionsförsäkring nu plötsligt en skatteskuld på c:a 1.000 kr/månad - mot att jag normalt, vad nu det är, ha fått ett överskott på 1.000 kr/månad. Så ligger det till Bo - och Din tanke att jag skulle aktualisera detta i skatteutskottet är mig totalt främmande, ja rent av äcklande: Tanken att jag skulle använda min av väljarna givna position i skatteutskottet för egen räkning är mig så främmande att jag inte begriper hur en ärlig person som Du ens kan tänka den. Hur tänker Du? Menar Du att jag med ens ett kommatecken skulle utnyttja mitt ledamotskap i skatteutskottet för egen räkning? Deet är en så kränkanke tanke att jag hoppas att på den punkten få en ursäkt.
    Låt mig sluta med att berätta att jag vid inträdet i detta utskott i oktober 2002, tio år sedan, förpliktade mig att icke göra en enda aktieaffär eller andra penningtransaktioner där minsta tvivel kunde utsås om jag hade insikter som ingen annan har. Jag har till 100 procent följt denna linje, endast när aktier genom styrelsers försorg omvandlats, har jag, därtill tvingad, gjort sådana transaktioner som bolagens styrelser enigt beslutat om. Att detta ej skedde i VLT-fallet beror ju på att styrelsen där var oenig om vad som skulle ske och att det därför gick till skiljedom, en dom som överklagades och först därefter kunde jag vidta åtgärden att försälja aktierna eftersom jag kände mig bunden till löftet att inte vidtaga någon enda åtgärd; Du som kan så mycket vet säkert att VLT avnoterades för säkert 5-7 år sedan och icke kunnat handlas utan först när skiljedomsförfarandet, som tog flera år, hade gått igenom, var det möjligt från etiska utgångspunkter att göra sig av med aktierna.
    Bo!
    Man måste leva som man lär.
    Hur jag än vrider och vänder på saken, kan jag inte förebrå mig att ha gjort något som strider mot lag eller den etik som är min och som jag skriftligen förbundit mig att hålla.
    Det gör också att jag sover gott om natten när jag ser hur andra tycks missbruka offentliga medel.
    Din beskyllning för att avdrag som Du antar att jag gjort, är till exakt 100 procent lögnaktig.
    Och Ditt förslag att jag skulle ta upp saken i skatteutskottet, säger mer om Dig och Din syn på vad förtroendeuppdrag är än om mig. Hemskt, för att inte säga groteskt, att behöva läsa, måste jag tillstå.
    Gunnar Andrén (fp)
    ledamot i skatteutskottet sedan 2002
    31 aug 2012

    SvaraRadera