tisdag 7 augusti 2012

7 aug: Folkpartiets riksdagsgrupps representation

Jag har fått frågan om folkpartiriksdagsgruppens representation.
  Den vill jag gärna redogöra för.
  Jag är kassör i gruppen sedan 9 oktober 2006, inte en enda utbetalning har gjorts från gruppen utan mitt godkännande.
  Ledamöterna i folkpartiets riksdagsgrupp betalar månatligen 350 kr till den gemensamma gruppkassan. Det är en frivillig avgift, men alla ställer upp. Avgiften betalas av de 24 ledamöterna och fyra statsråden, ledamöterna betalas månadsvis, statsråden kvartalsvis.
  Till riksdagsgruppen räknas också de tre europaparlamentarikerna, men de är avgiftsbefriade eftersom de inte deltar i verksamheten på samma sätt om vi andra.
  Rösträtt och yttranderätt etcetera har de emellertid fullt ut i gruppen.
  Månadsavgiften har varit oförändrad i flera år. Ett tag var den dock 500 kr/månad, en kort tid 250 kr/månad.
  Vad används pengarna till?
  Jo, de går till olika saker som har samband med riksdagsgruppens möten, endera i riksdagen eller vid konferenser, den bekostar utbildning och vid några tillfällen föreläsare/experter etcetera.
  Det köps också blommor och presenter vid födelsedagar, vid dödsfall ges minnesgåvor. Denna vecka har jag t.ex. betalat 300 kr till Alzheimerfonden som Minnesgåva för nyligen avlidna f.d. riksdagsledamoten Kersti Swartz i Åby (1921-2012), en gång riksdagsledamot från Norrköping och Östergötland och 1979-82 vice ordförande i riksdagens socialutskott.
  Underhållning vid riksdagsgruppens vår- och höstfest betalas av gruppens pengar - i den mån inte vår fint sjungande ledamot Fredrik Malm själv underhåller, det gör han gratis och briljant. (Kostnader för underhållning i övrigt har lärt mig vad artister kostar, ibland undrar man om kultursektorn är så fattig som det stundom sägs.)
  Det finns inga andra inkomstkällor än de 28 gruppmedlemmarnas månadsavgifter.
  Från folkpartiet har vi under min tid fått 0 kr i bidrag, och jag vet också - eftersom jag har tillgång till bokföringen sedan 1970-talet - att det gällt åtminstone under 40 år, jag kan inte garantera hur det var före 1970 men tror att samma sak gällt alltid; jag har noterat att t.ex. vår- och vintermiddagar alltid har betalats av gruppmedlemmarna och i de fall anställd personal deltagit av dem själva, jag gör så att jag skickar räkning på samma summa som betalats av gruppmedlemmarna/person.
   (En sekreterare/assistent i riksdagsgruppen vid namn Irene Olsson - avliden sedan många år - var uppenbart en mycket noggrann person och såg till att varje betalning noga bokfördes och de som "glömde" bort att betala påmindes mycket bestämt om detta; jag har sett betalningar för vinterfester komma upp till nio månader i efterskott, via Irene Olsson!)
   Självfallet har folkpartiets riksdagsgrupp inte heller tagit emot en enda krona från någon utomstående.
   Antalet anställda av folkpartiets riksdagsgrupp är 0.
   Vi har aldrig haft någon anställd.
   De löner/arvoden som vi därför har betalat ut (i lön eller annat) uppgår sedan 1998 - den tid jag har granskat - till exakt 0 kr.
  Inget enda utlägg har betalats denna tid om inte kvitto med specifikation över vad utlägget avser har betalats.
   Grupprevisorer är sedan 2010 års val riksdagsledamöterna Ulf Nilsson i  Lund och Hans Backman i Hofors.
   Den förplägnad - frukt och smörgåsmat - som förekommer vid t.ex. riksdagsgruppsmöten eller konferenser betalas till sista kronan av gruppavgifter, gruppmedlemmarnas egna pengar.
  Detsamma gäller den kaffemaskin som finns i riksdagsgruppens kansli.
  Många tycks tro att det är skattebetalarna via riksdagen eller partistöd som betalar denna trivselskapande maskin; så är ej fallet, det gör riksdagsgruppens medlemmar.
   (Som betalare av dessa maskin- och bönräkningar är jag ofta upprörd över hur mycket kaffe kostar. Under till exempel år 2011 kostade kaffeservicen (maskinhyra plus bönor av de konstigaste slag som leverantören kommer med) 30.368 kr.)
   Vid exempelvis riksdagsgruppens studie- och planeringsresa till London i början av året betalades alla måltider av gruppens egna medel, för övrigt över 80.000 kr om någon är intresserad.
  Bidraget från skattebetalarna var 0 kr, från riksdagen exakt lika mycket.
  Inga traktamentsersättningar från riksdagen/skattebetalarna förekom - det gör det aldrig vid riksdagsgruppens egna arrangemang. Därför vet jag också vad bussresor till exempelvis Stafsnäs, Grisslehamn, Lejondal eller en konferens i närheten av Gnesta kostar; promenadavstånd är mycket billigare.
  Så står det till med representationen i folkpartiets riksdagsgrupp.
  Alla får solidariskt betala, ingen slipper undan, inte ens partiledaren och vice statsministern.
  Och slutligen: Riksdagsgruppen är inte momsregistrerad och får alltså betala mervärdeskatt fullt ut utan möjlighet att göra avdrag, precis som i grunden är fallet för varje enskild person.
   Momsfiffel är därmed inte ens teoretiskt möjligt.

1 kommentar:

  1. Förträffligt föredömligt förklarat!
    Tack Gunnar.
    Med de vänligaste hälsningar
    Maria

    SvaraRadera