lördag 22 september 2012

21 sep: Från en gammal man (ur VK 10 mars 1975)

Jag har ett klipp från Västerbottens-Kurirens insändarsida den 10 mars 1975 kvar. Läs gärna!

Gammal man lever farligt
  JAG ÄR en mycket gammal man, som ännu är kvar i livet. Men mycket mer är det inte. Jag fruktar för mitt liv varje dag när jag ska äta min lunch i länsstyrelsens nya lunchrestaurang. Då jag ska korsa övergångsstället vid Storgatan-Östra Esplanaden är det med livet som insats jag korsar gatan och ofta funderar jag om jag ska få njuta den goda maten.
  Jag minns i min gröna ungdom, när solen lyste, björkarna knoppades och småfåglarna sjöng, hur underbart det var. Man kunde höra "gamle svartens" hovar klapprande mot kullerstenarna på minst sju kilometers avstånd utan att frukta det minsta för sitt liv. Men ack, ack hur har inte vår trafikbild ändrats till det sämre. Nu törs man ju inte gå ut snart. Är det inte trafiken så är det ungdomen som slår ihjäl en. De kommer med sina ölburkar och vassa knivar som tillhyggen och man är väldigt rädd.
  Jag vill på detta sätta protestera mot att myndigheten ej har satt upp trafikljus i korsningen Storgatan - Östra Esplanaden och mot att ungdomen är så farlig. Jag kräver ändring. Jag tror ingen kan försvara ungdomen i dagens samhälle. När den är arbetslös och går och driver så är den livsfarlig.

Besviken på allt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar