lördag 27 oktober 2012

18 okt: Full fart i Furusundsleden?

Hur fort får man köra båt i Stockholms skärgård?
  Om vi ser till Furusundsleden - det har den utmärkta informationskällan Skärgården gjort (2012/43) - gäller att på öppna havet är det fri fart.
 Förbi Marö (ön som är belägen utanför Kapellskär mellan Furusundsleden och Gränsköfjärden i Stocksolms norra skärgård) till Furusund gäller 8 knop,
  Efter Furusund till Eknöbojen gäller dock 12 knop - försåvitt fartyget inte har dispens för då får man köa 16 knop.
  Det gäller fram till Oxdjupet - med undantag för sträckan Stabbo-Nöden med sitt extra känsliga strandavsnit där 12 knop gäller.
  Innanför Oxdjupet gäller 15 knop för de fartyg som har dispens, annars 12 knop.

Det där låter ju enkelt - men vänta bara!
  Så här ligger det till.
  Den generella hastighetsbegränsningen i Furusundsleden är sedan 30-talet år - vi är nu tillbaka till 1980-talet - är 12 knop för fartyg som är större än 12 x 4 meter. Det är t.ex. alla Finlandsbåtar.
  På vissa sträckor som är särskilt känsliga för stranderosion gäller dock 8 knop som maximifart.
  Fartyg som går Stockholm-Åbo har dock fått dispens att köra inte 12 utan i 16 knop. Det gälleer Silja Europa, Silja Galaxy, Viking Isabella, Viking Amorella samt Tallinkkoncernens Sea Wind.
  Varför?
  Jo, för att klara att kunna köra fram och åter på 23 timmar räcker det inte att köra 12 knop utan de tillåts köra 16. Och det därför att på 1990-talet sänktes den generella maximifarten från 15 till 12 knop för att stranderosionen skulle minska. Men då gick det inte att upprätthålla 23-timmarsregeln utan då gavs vissa fartyg dispens att köra 16 knop.

Den som tar sig för pannan bör i stället ringa Sjöfartsverket tel 0771-63 00 00 för att fråga och ge synpunkter. Rederierna är nöjda som det är. Telefonnumret till Naturvådsverket är 010-68 10 00. Och till regeringen 08-405 10 00.

Skärgården: - Men är inte ologiskt att Åbofartygen får gå i 16 knop när andra, exempelvis en sandpråm, får gå i 12 knop?
  - Rent fartygsmässigt behövs det inte, sandpråmen går oftast inte i högre fart, och 12 knop anses vara en säker fart. Sedan har det gjorts studier som visar att exempelvis ett stort fartyg som Silja Galaxy inte skapar mer strandpåverkan i 16 knop än vad Viking Cindarella gör i 12 knop, säger Sjöfartsverkets Johan Berggren, till yrket lots.
  För kryssningsfartyg, längre än 245 meter, har dock sjöfartsverket rekommenderat en fartsänkning från 12 till 10 knop man fartygen passerar bland annat Ryssmasterna och Björnhuvud (ungefär vid Ljusterö).

Jag har tidigare varit skeptisk som många anda till projektet Horsstensleden, förvisso med miljömässiga nackdelar och behov av mycket sprängningsverksamhet.
  Men när jag jämför skadorna som orsakas av vardera alternativen - förvisso inte helt utbytbara - anser jag att om vidare prövning av Horstensleden åter måste göras - för att minska erosionen i Furusundsleden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar