söndag 28 oktober 2012

27 okt: Om Umeå universitet och tidningar


Ingvar Näslund, chefreaktör VK, Agneta Marell, prorektor
Umeå universitet, och Lars Lindkvist, ordförande VK-press.
I dag (27 okt) har jag varit på Västerbottens-Kurirens höstmöte. Utöver att man fick en intressant politisk analys av VK:s politiske redaktör Ola Nordebo - som började redan på mössornas och hattarnas tid, kanske ett omen om vilken årstid vi är på väg in i - berättade tidningens chefredaktör Ingvar Näslund om den aktuella tidningsutvecklingen och verkställande direktören Sture Bergman om tidningars ekonomiska och därmed även journalistiska utmaningar.
  Straffskatten på god journalistik, alltså reklamskatten, borde regeringen ta bort snarast, det fortsätter jag att tycka!
  Men huvudnumret för dagen var prorektor Agneta Marells beskrivning av ett modernt universitets verksamhet. Det var intressasnt och jag lärde mig mycket. För det tackar jag.
  Och för övrigt anser jag att Norrbotniabanan bör byggas med det snaraste.
  Inte som många norrlänningar tycker av regionalpolitiska skäl utan för att det är bra för Sverige.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar