söndag 11 november 2012

10 nov: Kofi Annan i lördagsintervjun


Tomas Ramberg, Sveriges radio, intervjuar Kofi Anna, FN
Denna lördag intervjuas FN:s förre generalsekreterare Kofi Annan i lördagsintervjun av Tomas Ramberg.
  Annan har som vanligt många kloka synpunkter.
  Men på en punkt håller jag inte med Annan: Att bruket av droger är så omfattande att det bör legaliseras.
  Jag är av motsatt åsikt: Eftersom det bryter ner människors hälsa, bör det motarbetas på alla de sätt. Det är medicinskt skadligt och den som ägnar sig åt att bryta andras hälsa bör varken tjäna pengar eller berömmelse, bara motarbetas och straffas för detta.
  Jag har träffat Kofi Annan, senast i januari detta år, den 27 januari, tidigare i Uppsala för några år sedan, det måste ha varit 2001 eller 2002 då han besökte Dag Hammarskjölds grav.
  Nu 2012 var det i riksdagen och vi språkades vid utanför plenisalen under en kvart.
  Jag berättade bland annat om ett minne från 1996 då vår Malin hade sjungit för honom i Sagerska palatset - och sedan kommit dagen därpå igen för att lyssna till kören från Adolf Fredrik i Storkyrkan.
  - Där var han igen, sade Malin. Men vem är det?
  Jag berättade minnet för Kofi Annan som mindes båda tillfällen - och sade:'
  - Hälsa Malin att jag minns henne!
  Sedan höll Annan den 27 januari i år ett lysande anförande på kvällen på Raoul Wallenbergs torg till Raoul Wallenbergs ära och minnet av Förintelsen.
  Men man skall - andra jämförelser i alla bygsamhet  - inte tillåta skrupelfria leverantörer av narkotiska preparat att förinta andra människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar