onsdag 14 november 2012

14 nov: Erik Almqvist (sd)


Så sent som för två dagar sedan efterlyste jag mer journalistisk granskning av sverigdemokraternas politik och ideologi.
  Det behövdes, menade jag.
  I dag kom första svaret: Via avslöjande i Expressen (lib) - grattis! - har riksdagsledamoten från Lund Erik Almqvist (sd) - som, märkligt nog, en gång betecknade sig som liberal och var medlem i LUF 1998-2004 men därefter gick över till Sverigedemokaterna (sörjd av ingen inom LUF, tror jag mig veta), lämnat alla sina sd-förtroendeuppdrag utom att vara ledamot i riksdagen, detta efter att ha blivit beslagen med att otvetydigt ha ljugit om fullständigt absurda yttranden som fällts i närtid (2010) och som uppenbart grundar sig på nedsättande åsikter om andra människor.
  Mer kommer i denna riktning från sd, jag vågar lova.
  Notabelt är ju att en annan nuvarande ledamot i riksdagen, Kent Ekeroth (sd), tydligen inte bara var med då Almqvist uttalade sig utan även har haft det (obefintliga) omdömet att förneka vad som förekommit trots att han själv tydligen fotograferade vad som förevar!
  Men vem kan bli förvånad?
  Den otroliga smekmånad som sd men inget annat parti fått efter 2010 - och som tagit sig uttryck i ett sanslöst vältrande av sig själva i en "tycka-synd-om-attityd" som sd gjort till sitt främsta kännetecken, ett självpåtaget martyrskap som man vårdat intill sista kommatecknet och fått en medial uppbackning utan desslike  - måste få ett slut.
  Partiordförande Åkesson har ett digert arbete för sig om han verkligen avser rensa upp i sitt parti, och göra sig av med rasister, sexister, extremister, främlingsfientliga och - förlåt mig - andra stollar som sitter för det partiet runt om i Sverige.
  (Det finns också förnuftiga i partiet vill jag säga, jag känner till säkert 3-4 riksdagsledamöter som har åsikter som skulle vara gångbara i många respektabla partier.)
  Hur många blir det kvar om partiordförande Åkesson tvingar bort stollarna?
  Jag vill upprepa vad jag skrev så sent som den 12 november:
    Det är nog många som kan tänka sig att ge sitt stöd till sd "för att ge de andra partierna en spark i baken" - men om det skulle få följden att sd:s politik (hur den nu ser ut, få vet) också skulle få genomslag och deras röststöd skulle riskera att medföra att sverigedemokraterna skulle få inflytande på svensk politik: Då är jag övertygad om att stödet för sd skulle sjunka mot nollpunkten igen.
  Ty vem vill riskera att sverigdemokraterna skall styra Sverige?

4 kommentarer:

  1. Jag undrar var alla politiker fanns som idag (rätt) klandrar EA när han fick sin lgh förstörd av politiska motståndare?

    SvaraRadera
  2. Hej
    Om någon förstört Erik Almqvists lägenhet är det - oavsett politisk uppfattning - klandervärt,ja, brottsligt.
    Jag utgår från att han har polisanmäölt saken.
    Det är ju rätt väg - men varför politiker skall uttala sig i brottsfrågor begriper jag inte, det gäller att hålla isär sina roller och saker och ting. Förstörelse av lägenhet anser jag sorterar under brottsbalken, inte under politiker.
    Jag har blivit bestulen på tre cyklar som stått låsta vid riksdagen, den sista hade någon skruvat loss allt utom framhjulet på. Men jag begärde inte att några kollegor skulle uttala sig om den saken, däremot polisanmälde jag det; polisen har inte funnit någon gärningsman eller cykel men om Du hittar en snygg helsvart Skeppshults-cykel utan framhjul, hör gärna av Dig.
    GA 14 nov 2012

    SvaraRadera
  3. Om någon tar sig in i din bostad och förstör den av politiska motiv så är det allvarligt ur demokratisynpunkt. Jag är säker på att politiker från alla hörn skulle manifistera sin avsky. Om det händer en SD politiker så är det betydligt tystare. DET är min poäng. Dubbelmoralen är tydlig Gunnar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen

      Hur vet du att det finns ett politsikt motiv? Då vet du ju vem det är.
      Polisanmäl.
      Om du inte vet vem det är - som jag vem som stal min cykel 1, min cykel 2 och min cykel 3 - då är det väl omöjligt att veta vilka motiv som finns.
      Men du vet tydligen. Varför då tveka?
      Jag tycker att det är du som är svaret skyldig, jag säger inte att du kör med dubbla budskap eller dubbelmoral, men vad du vet måste du anmäla på rätt sätt.
      Jag har också noterat att en rad sd-are har personskydd. Det är OK - sd-are skall ha samma rätt till personskydd som vem som helst annan som är hotad till liv och lem.
      Däremot bör man inte gå om kring med vapen av vad slag det vara må.

      GA
      15 november 2012

      Radera