söndag 25 november 2012

22 nov: För 49 år sedan

För den som tonåring eller äldre 1963 har den 22 november en särskild nimbus. Man minns den dagen.
  Orsak: USA:s unge president John F Kennedy mördades i Dallas.
  Det gick en chockvåg genom hela världen, jorden skalv, det vra framtiden som blev oviss, president Kenneryd framstod som hoppet efter första och andra världskrigets ohyggligheter.
  Själv satt jag på mitt rum i Lund och läste franska (!) när jag i radion hörde Arne Thoréns dramatiska rapporter:
  Skjuten. Oklart hur illa.
  Parklandsjukhuset.
  Och inom en timme:
  "President John F Kennedy är död. Han avled ..."
  Det är nog, bortsett från min operation den 23 februari 2012 (en personlig sak som inget kan överträffa) den mest dramatiska dagen och händelsen i min livstid.
  Och 2013 är det 50 år sedan. Otroligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar